2015. január 28., szerda

Javított hangszerek a teljesség igénye nélkül III.

Az összegyűjtött kisebb javítások újabb felvonásában próbálok kissé bővebben beszámolni a hangszereken végzett munkákról, ugyanis ez volt a kérés előző alkalommal. Ezért, amennyire emlékeim engedik, leírom, mit követtem el egy-egy esetben. Azóta már egy negyedik csomagra való anyag is összegyűlt, de egyelőre örülök, hogy ezt meg tudom írni. Leírások a képek alatt.

Cort acoustic guitar bridge
Ez egy Cort akusztikus gitár, amin rejtélyes zörgés volt tapasztalható bizonyos megszólaltatott hangmagasságokban
loose Cort acoustic guitar bridge
Egyrészt a híd volt részben felválva, de valószínűleg nem ez felelt elsősorban a kellemetlen zörgésekért. A hangszerben egy-két borda is felvált, illetve az aktív elektronika elemtartó doboza is laza volt, így bezöröghetett.
elég érdekes hídragasztás, némileg megkarcolt lakkfelületre. Ezt mindenképp jobb volt kijavítani már csak a jobb rezgésátvitel miatt is.

fa-fával összeragasztva sokkal hatékonyabb rezgéskapcsolásra képes, mint ha van közte egy lakkréteg.
A híd, ragasztás előtt. Utána még megragasztottam a bordákat, amik felváltak, rögzítettem az elemtartót, és amennyire lehetett, kurtítottam a kábeleken, hogy azok is minél kevésbé zörögjenek a testben.
Végül a leírtak együttes elvégzésével sikerült eltüntetni a kellemetlen rezonanciákat.
Cremona classical guitar
ez egy nyaktörött Cremona klasszikus gitár volt, ha jól emlékszem.
EKO acoustic jazz guitar
Ő egy Eko akusztikus jazzgitár. Az alsó felénél elvált a tető és a hát, azt ragasztottam újra, valamint a híd egyik állítócsavarját kellett újragondolni, mivel elveszett.

a híd meglévő, működő csavarja
a másik, pótolt csavar, aminek sajnos a belső átmérője nem egyezett az eredetivel, így nem volt állítható.
végül költséghatékony megoldásként egy megfelelő méretű anyát forrasztottam össze egy alátéttel, hogy a híd összeszerelt állapotában is lehessen forgatni.
recék ugyan nem lettek a kerületén, de így legalább használható
Eko jazz guitar headstock back Eko jazzgitár fej
Eko fej, olasz mű
ragasztás

egy újabb Cremona, és újra nyak- valamint hídragasztás
a ragasztási felületről a lakk eltávolítása

nyak eltávolítás. A rétegelt tető egy része is távozott a fogólappal, de ez az újraragasztásnál pontosan ugyanoda vissza is kerül.
Cremona classical guitar neck reset Cremona klaszikus gitár nyak újraragasztás
nyakragasztás
Cremona classical guitar bridge re glue Cremona klasszikus gitár híd újraragasztás
egy újabb lakkra ragasztott híd. Nem jó ómen
lakkmaradványok eltávolítása a faanyagról

és kész
híd megtisztítása
újraragasztás után
játékra készen
csont felső- és alsónyergek készülnek két Fender akusztikus hangszerhez

csontdarab nagyolása

a meglehetősen sokat használt Fender akusztikus fogólapját is rendbehoztam
a szennyeződések eltávolítása után
vájatok mélységének beállítása
A csontnyereg kompenzációjának feljelölése. A műanyag csak a húrkiosztás átmásolása miatt kellett, a tényleges kompenzáció mértékét éppen attól eltérően, a húrok tulajdonságai szerint kellett megválasztani.
alul az új csontnyereg
Fender akusztikus gitár új csont felső- és alsónyereggel
Fender elektroakusztikus klasszikus gitár szintén új csont felső- és alsónyereggel
Filep Károly fretless öt húros basszusgitár
Nem tudom, milyen lehetett eredeti állapotában, de hozzám elég viharvert felületkezeléssel érkezett, ezt távolítottam el teljesen, előhozva a faanyagot, ami egyébként az egyik kedvencemnek számító fantasztikus színű paduk.
eredeti (?) lakk maradványai
fogalmam sincs, hogy került ilyen állapotba
fretless wenge fogólap. Sajnos a bund nélkülivé alakítás sem volt a legprofibb módon végrehajtva, így sok sérülés maradt látható a bundok kiszedése miatt (ez pedig arra utal, hogy eredetileg nem fretless hangszer volt.)
a nem köszörült húrok miatti kopások a fogólapon
néminemű hétköznapi kosz a hangszedő mellett
A hangszer háta - innen már el volt távolítva a lakk

a nyakon elkezdtem a csiszolást
teljes alakos hangszerkép

paduk bütü csiszolás közben szépen kirajzolódik


anyagok találkozása
formás hátsó
a következő egy újabb Cort akusztikus gitár, ezúttal fejtörés
a szép törési felület miatt minden további nélkül vissza lehetett ragasztani a fejet.
ragasztás
persze azért nem volt olyan egyszerű a helyzet, az eredeti mellett még két párhuzamos törés sorjázott a nyakon, ezeket is meg kellett javítani
végül a lakkot felcsiszoltam-políroztam
A következő hangszer egy Jolana Disco Bass, furcsa pálcával, amit sajnos nem sikerült megfelelő működésre bírni
Jolana Disco Bass teljes életnagyságban
új nulladik bundot kapott
új nulladik bund

nem mindennapi testforma
egy új felsőnyereg is készült a hangszerhez, a közepén kikönnyítve, hogy elférjen az elgörbült pálcacsavartól
Ennél a Rockwood basszusgitárnál a test szép MDF-ből, kevésbé költői nevén farostból készült.
kívülről persze egész mutatós
ő pedig egy törött mandolinhúrláb, amit megragasztottam

meglehetősen macerás szorítás volt

ragasztás után

maga a mandolin
ugyanő hátulról
Fender Jazzbass (valójában valószínűleg csak a matrica). Megvallom, nem bírok rájönni, mit végeztem rajta...
Ezen az Ibanezen viszont határozottan emlékszem, hogy kulcsot cseréltem
a tömör mahagóni test miatt nem egy könnyűsúlyú darab
e következő darab nem épp pengetős hangszer - legalábbis szokványos értelemben. Egy különleges kalimba, ami egy tök-testből, egy fa rezonánsból, és a rá erősített fémnyelvekből áll. Különlegessége abban áll, hogy mindkét kezünket bele tudjuk dugni a hangszerbe. A kezek mozgatásával pedig a hangszínt, illetve hangerőt lehet szabályozni
azért került hozzám, hogy a testen keletkezett repedéseket javítsam meg
jól látszik a testen lévő repedés
itt még jobban
abszolút egyedi díszítés
belső
belülről enyvvel és egy színezett gézlappal erősítettem meg a repedést, miután megragasztottam

belső erősítés

ragasztás után

egy mahagóni akusztikus gitár lakkhibája
először eltüntettem a fekete filcnyomokat, amit azért használtak, hogy kevésbé legyen feltűnő a sérülés
lakkretusáláshoz a hangszer többi részének kimaszkolása
szintbe feltöltve
a szem számára természetesen nem lett láthatatlan, de a kéznek igen
egy csont alsónyereg is készült


és persze akkor már felsőnyereg is


éés ő is egy Cort, mert ezt közben elfelejtettem
Itt egy Neubauer elnevezésű német akusztikus jazzgitár látható, éppen darabokban. Hozzám a nyak újraragasztására került.
nyakpersely
nyaktő
megtisztítva

A kitört darab miatti nyaktőpótlás
ugyanerre a szoros illeszkedés miatt oldalt is szükség volt
formázás


ragasztás
kilazult bundokat is vissza kellett ragasztani

A hangszer, használatra készen. Érdekesség, hogy legközelebb a hangszert egy német aukciósház kirakatában láttam az interneten. És hogy miből tudtam, hogy pont azt látom, amelyiket én újítottam fel? Mert a külön húrtartós hangszerekre a nem kívánatos rezgések tompítása végett mindig felteszek egy csík filc-anyagot, jelenleg épp pirosat, mert az van készleten. Ezt pedig nem nagyon szokták eltávolítani, és nem hinném, hogy más is pont ilyet használna...

A hangszerről, és még jó néhány érdekes gitárról képeket találhattok itt

Németország után a Szovjetúnió szülötte, egy orosz hét húros gitár. Itt épp tetőfelválás-ragasztás
Ezután a nyakat illesztettem újra
Az orosz gitárok sajátosságaihoz híven a nyak itt is egy állítócsavarral szabályozható szöget zár be a tetővel. Mivel azonban ezt a beállítást nem kell túl gyakran elvégezni, a megfelelő szögben rögzítettem a hangszer nyakát egy kis jávor faékkel.
a felesleg ledolgozva

orosz gitár hét helyett hat húrral felszerelve


Ezen a Squier Stratocasteren egy teljes beállítást csináltam
Ő pedig - ha jól emlékszem - egy Fender Telecaster. A nyakpersely egyik sarkánál volt lepattanva a lakk, ezt kellett retusálnom.
újrafújás
csiszolás előtt
szintbe hozva
ezt sajnos ennél jobban nem tudtam eltüntetni az adott körülmények közt.
beállítás
Hát ennyi volt a harmadik válogatás a javított hangszerekből. Ezen kívül is vannak javítások, de ezek általában annyira rutinmunkák, vagy sürgősek, hogy nincs időm lefotózni őket.

2 megjegyzés: