2015. november 8., vasárnap

Ukulele javítás

A Maxtone, mint hangszermárkanév gondolom nem csak nálam nem indít be pozitív irányú asszociációkat. Mintha Keytone-ról már hallottam volna, de az is, ha jól emlékszem valahol a paletta legalján foglalt helyet, és itt is erről van szó. Tipikusan a hangszernek látszó tárgy kategória, aminek a megépítéséhez, megtervezéséhez csak a lehető legminimálisabban vették a fáradságot az arra hivatottak.

Az elsődleges tünet a híd leszakadása, ami nem volt túlságosan meglepő. Az eleve műanyagból készült alkatrészt a lakkra ragasztották, ami eleve nem biztosítja a legerősebb kötést, de a sérülésben valószínűleg szerepet játszhatott a tetőt alkotó rétegelt lemez is. A külső mahagóni furnér nem volt jól hozzáragasztva az alatta lévő rétegekhez, így a híddal együtt szilánkosan felszakadt. A bajt tovább tetézte, hogy valamilyen általam ismeretlen ragasztóval megpróbálták visszaragasztani a hidat, ám az új anyag egyáltalán nem tartott.

Így került hozzám:

Olcsó hangszerhez olcsó megoldás dukál, íme a műanyagból készült híd...
ami felszakadt, és megpróbálták visszaragasztani, de nem jártak sikerrel
Fogalmam sincs, mi lehet ez a fehér anyag, itt már némileg megkapirgálva

Más lehetőség nem volt, így eltávolítottam a fehér dzsuva maradványait, valamint kialakítottam egy szabályos felületet a híd visszaragasztására. A műanyag hídtól megszabadultam, és csináltam helyette egy másikat bubingából, ami nem tipikusan hídnak való anyag, de a műanyagnál minden jobb. 

ragasztási felület kitisztítva
az új híd alapanyaga
az új híd



ragasztás előtt
Az ukulele kis teste miatt a ragasztás meglehetősen nagy kihívásnak bizonyult, mivel nem volt megfelelő méretű szorítóm a feladathoz. A gitárhoz használt szerszámok túl hosszúak voltak, a kisebbek pedig, hát azok meg túl kicsik. Ezért egy rendhagyó megoldást alkalmaztam, kívülről szorítottam meg a hidat. Ez normál esetben összeroppantaná a hangszer testét, de segítségemre volt, hogy a rezonánsra gyárilag egy bordát sem tettek, így belülről úgy ki tudtam ékelni a testet, hogy kívülről szoríthatóvá váljon.

ez a kép így elég félrevezető, nem javaslom senkinek a módszer kipróbálását
itt viszont már látszik, hogy belülről farostlapokkal van megtámasztva a tető és a hát, így nem sérülhet a hangszer a megfelelő helyen történő szorítástól.
Gyakorlatilag elkészültem a hangszerrel, így a ragasztó száradása után felhúroztam, és behangoltam. Sajnos kiderült viszont, hogy a tető egész egyszerűen túl gyenge ahhoz, hogy megtartsa a húrokat. A rezonáns a húzás alatt elég jelentősen eldeformálódott, a híd és a nyak között komoly bemélyedés keletkezett. Gyakorlatilag a tető egy háromrétegű rétegelt lemezből készült, és a középső rétege volt a legvastagabb, aminek a száliránya merőleges a húrok húzására. Így túlságosan nagy stabilitást nem is lehet remélni tőle. Éppen ezért felbontottam a hangszert, és megerősítettem a rezonánst. 

a rezonáns rétegeltsége jól látható a káva felől. Szerencsére nem vesződtek szegélyezéssel, és ez nagyban megkönnyítette a munkámat a felbontással.
újabb meglepetés, már ami a belső erősítést illeti
A felbontás után újabb meglepetés ért. A híd alatt a tető belső oldalának erősítésére szolgáló falemez totálisan rossz helyre volt felragasztva, így nem csoda, hogy nem segített megtartani a húrok húzását. A képeken jól látszik, hogy miről beszélek.

hát ez kapufa
mivel nem gondolom, hogy az őszinte lelkesedés hajtaná a munkásokat az ilyen "hangszereket" készítő gyárakban, inkább nem próbálok vicceskedni.
A kávát mindenesetre rögzítettem, hogy ne érhessenek újabb meglepetések (ki tudja, mennyi idős fából készültek a lemezek), külön figyelmet érdemel az alsó tőke mérete
A belső merevítőt lecseréltem egy vékonyabb, ám de nagyobb felületű jávor lapra, illetve a tető benyomódásának legmélyebb pontjához ragasztottam egy gerendát, ami megerősíti a szerkezetet.

a jávor erősítés
illetve egy lucfenyő gerenda egy régi zongorarezonánsból, itt még nyersen, kidolgozás előtt.
ha pedig már felbontottam, beletettem a cégéremet is.

Lecsukás előtt. Itt látszik a gerenda végleges állapotában
lecsukás
Lecsuktam a hangszert, majd újból felhúroztam és beállítottam. Az ukulele nem lett jobb hangszer a beavatkozástól, de nem is ez volt a cél, hanem hogy újból használhatóvá váljon. Otthon pengetni jó lehet jobb híján, de ahhoz hogy ez valahogy megszólaljon, mindent le kéne cserélni rajta.


Maxtone ukulele. Ha lehet, inkább kerüljétek.

1 megjegyzés: