2015. november 16., hétfő

Harley Benton akusztikus basszusgitár átalakítás

Az olcsó-közép kategóriás márkák közül a Harley Bentonnal, a Corttal, a Samickkel és még egy-két márkával nagyjából ki vagyok békülve, bár mindhárom cégtől láttam már botrányosan rossz hangszert. Viszont gyakrabban teljesen használhatóak, sőt egyes esetekben kifejezetten jó anyagokból összerakott, szépen elkészített hangszerek tudnak lenni. A baj csak az, hogy ezt sajnos nem mindenki tudja eldönteni a vásárláskor még boltban sem, pláne ha esetleg interneten keresztül rendeli.

Szerencsére mai főszereplőm a jó hangszerek közé tartozik, egy szépen elkészített Harley Benton bundnélküli akusztikus basszusgitárról van szó. A test rétegelt lemezből van, de tisztességesen meg van csinálva, és elég nagy és mély testet csináltak ahhoz, hogy legyen már valamicske basszus karaktere is. Persze bőgőkhöz nem hasonlítható, de kiszúrás is lenne ezzel a hangszertípussal, ha ilyen versenytársat állítanánk mellé. Illetve akkor nem, ha utána a hordozhatóság tekintetében is levizsgáztatjuk őket. Van benne természetesen elektronika is, így akár másokkal együtt is használható.

így néz ki gyárilag
szegélyezett fogólap (megvan az oka, hogy ezt itt megemlítem)
volt némi kopás a fogólapon, de nem vészes


A híd. Teljesen feleslegesen két csavarral is megfejelték a tetőre való erősítést, de legalább a ragasztás rendben van.
A hangszer tulajdonosa szerette volna, ha a hangszere sokkal személyre szabottabbá válik, mint amilyen volt. Öröm volt vele dolgozni, mert pontosan tudta, mit akar, és az elképzeléseit jól el is tudta mondani. Ilyen esetben a legkönnyebb jól dolgozni, mert ilyenkor világos, mi az elvárás. 

Jelen esetben a nyak keskenyítése, minimális vékonyítása, illetve profiljának megváltoztatása volt az egyik feladat. Párhuzamosan ezzel a húrokat szerette volna egymáshoz közelebb hozni a kényelmesebb játék érdekében, ehhez a hidat kellett átalakítani. Készítettem ezeken kívül egy csont felsőnyerget is, illetve alakítottam picit a fogólapon.

Miután teszteltem a nyak teherbírását, és úgy tűnt, nem fog problémát okozni a pár milliméteres vékonyítás, illetve keskenyítés, a lakk eltávolításával kezdtem a munkát. Ehhez kimaszkoltam a hangszer többi részét, hogy ott ne sértsem meg a lakkozást, és citlinggel, ráspollyal, csiszolópapírral lefejtettem az amúgy elég vastag lakkréteget a nyakról.

Miután ezzel megvoltam, a nyers faanyagon következhetett az alakítás. Először a keskenyítést oldottam meg marógéppel a nyak hosszában, gyakorlatilag eltávolítva a gyári celluloid szegélyt. Ezután a vékonyításon dolgoztam reszelővel, faragókéssel, plasztikagyaluval és csiszolópapírral, hogy megfelelő vastagságú legyen. Plusz kérés volt, hogy a hüvelykujjnak képezzek a nyak basszus felőli oldalán egy hosszanti rámpát, amire kényelmesen rá lehet fogni, így ott minimálisan ellapítottam a nyak profilját, hogy a kívánt laposabb felület létrejöhessen.

A nyak átalakításának érdemi része után a finomcsiszolás következett, amikor eltüntettem a látható karcokat a faanyag felszínéről egyre finomabb csiszolópapírral dolgozva. A felületkezelés előtt benedvesítettem a felületet (ezt hívják neccelésnek), és száradás után újra átcsiszoltam finom papírral a nyakat, így az addig lelapult szálvégződések jó részét is sikerült letörni. Ezután jöhetett az olajozás, amit a jól bevált Biopin munkalap olajjal végeztem, ami belekeményedik a fa pórusaiba, és így a többi olajhoz képest kifejezetten tartós. Kényelmes fogása lett.
a nyak gyárilag
majd lakk nélkül
nem volt könnyű csata, de nyertem
durva csiszolás után

a nyak szélének lemarása (kicsivel többet szedtem le, mint a szegély, emiatt kellett a marógép
ugyanez a másik oldalon
marás után
a pozíciójelölők helyét megjelöltem, hogy majd fehérekkel tudjam pótolni az addigi szegélybe fúrt feketéket.
a felesleg legyalulása a marás mentén
a rezonáns felett lehúztam a maradék szegélyt, majd vésővel leszedtem a felesleges fogólapmaradékokat

a pozíciójelölők új helyei
Neccelés. Vagyis a finomra csiszolt fa nedvesség hatására újból 'szőrössé' válik, amit ha még felületkezelés előtt újból átcsiszolunk, sok utómunkától kímélhetjük meg magunkat.
a neccelés bütüfelületnél a leglátványosabb, ahol át vannak vágva a szálak, de szálirányra párhuzamosan is van hatása
a nyaktő finomcsiszolás után
felületkezelés előtti utolsó csiszolás után
khaya mahagóni
Fogólap lehúzás után. Az éleket külön a szokásosnál jobban lekerekítettem a kényelmes fogás érdekében
a fogólap végén meghagytam a szegélyt
A húrok egymáshoz közelebb hozását a felsőnyereg oldalán nem volt nehéz megoldani, mivel az új felsőnyeregnél szabadon oszthattam be őket. A hídnál már némileg több fejtörést okozott a dolog, mivel a négy tüske helye eleve meghatározott volt. Igazából a megoldás adta magát, be kellett tömni a lyukakat, és újrafúrni a megfelelő helyen. Csakhogy elég csúnya lett volna a végeredmény, így inkább egy lépéssel tovább mentem, és egy rózsafa betétet ragasztottam a hídnak a tüskéket magában foglaló részére, így a végeredmény kevésbé szembetűnő. Képeken jobban látszik.

így érkezett, a maszkolószalagok belső széle pedig a húrok új kívánatos helyzetét jelölik
a tüskék lyukainak puskázására készülő jávordarab
lyukak betömve

egy kukázott hangszer fogólapjából vágtam ki egy darabot a hídbetéthez
marógéppel kb 3 mm mélységben kimartam a tüskék részét

majd faragókéssel, vésővel szabályos téglalap alakúra vájtam
sok próbálgatással...
és finomítással...
...végül pontosan illeszkedett
beragasztás előtt

a felesleg ledolgozása után
a tüskék helyét a megfelelő helyen újrafúrtam
majd egy dörzsárral kónuszosra alakítottam
még nyersek a furatok
A megfelelő húrkivezetéssel kiegészítve. Ezen a hangszer gazdájának még utólag kellett egy kicsit reszelnie, mert nem volt teljesen egyenletes a piezo működése, ebből is látszik, milyen fontos, hogy ne pusztán lyukak legyenek egy akusztikus gitár hídján, hanem ügyeljenek arra, hogy a húr megfelelő szögben törjön meg az alsónyergen.
olajozás után



A hangszert végül felhúroztam és beállítottam, nagyon kényelmes lett. Tulajdonosának jó ötletei voltak, és a hangszer is szépen segédkezett ezek megvalósításában. Jó érzéssel váltunk el egymástól, a hangszer, hogy méltó figyelmet és törődést kapott, gazdája, hogy megvalósultak elképzelései, és úgy is működtek, ahogy szerette volna, és én, hogy egy jó munkát adhattam ki a kezemből.

Most pedig jöjjön jó sok kép a végeredményről







biopin olajjal kezelt nyak









az E húrnál jobban be kellett volna reszelnem a furat szélét, de szerencsére gazdája volt annyira talpraesett, hogy ezt magától megoldotta



gyönyörű köszörült húrok
anyagok találkozása



az árnyék vonala jelzi a hüvelykujjnak kiképzett finom rámpa szélét

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése