2012. február 15., szerda

Fejfurnérozás törés után

Az itt terítéken lévő javítás alapvetően nem volt létfontosságú az éppen szóban forgó hangszernél, inkább csak azért lett megcsinálva, mert így sokkal szebb lett, és persze mert a gazdája így szerette volna. A történet röviden a következő. A bemutatott hangszer feje eltörött, mesterem megragasztotta, ám több helyen hiányoztak belőle darabok (már a ragasztás előtt is), szóval nem volt valami pofás az egész, majd a képen látszik. Úgyhogy az lett a megoldás, hogy ráragasztottam egy diófafurnért, és lelakkoztam, hogy szép legyen. Sok mondanivaló nincs a történettel kapcsolatban, a képek magukért beszélnek, a lakkozásról, meg a polírozásról meg már volt szó régebben. Tádám:

Még a régi feltéttel
Hát mondjuk ezzel tényleg nem ártott kezdeni valamit...
Úgyhogy kezdésnek elkezdtem csiszolni.

Amíg szépen le nem értem a nyakanyagig, és síkba nem hoztam. Nem kell kifinomítani a csiszolást, az csak jót tesz a ragasztásnak, ha érdes a felület.
Ragasztás
Száradás után először így nézett ki
Sajnos a jobb oldalon látható kitörés megmaradt, nem rajtam múlott...
A következő volt a körbevágás, ezt a legjobb faragókéssel, szépen mindig lehetőleg nem a szálak vége felől vágva, és csak kicsi fogásokkal, nehogy kiszakadjon egy nagyobb darab.
Ezek voltak a legnehezebb részek
Meg a legtrükkösebbek főleg a sok ragasztómaradvány miatt, amihez nem lehetett hozzáférni a száradáskor.
És aztán kezdődik a lakkozás, érdemes az egész gitárt vagy legalább a nyakat egy zacskóba belehúzni, nehogy rászóródjon a lakk, elég faramuci tud lenni azt utólag tisztogatni...
Egy idő után kivettem a maszkolást a kulcsház belső oldaláról, hogy szép egyenletes legyen a régi és az új lakkfelület találkozása. Már kezd egyenletes lenni a felület.
Ez a visszacsiszolási fázis, ez érdemes 3-4 rétegenként ismételni, így sokkal gyorsabban fognak telítődni az esetleges hibák, mélyedések, amik esetleg a furnérban voltak (ebben sajnos voltak, hiába csiszoltam fel lakkozás előtt - jobb alul látszik még egy nagyobb nyom)
A kisebb hibák, az ilyenek amúgy polírozott felületen már alig látszanak.
Polírozás trutymózós fejezet
És amiről nem tudok leszokni, itt a fej éles,

Itt meg a villanykörte.
Ez meg elmenne reklámnak :)
És itt már tisztogatás, felszerelés és beállítás után.
Sajnos az itthon kapható nitrocellulóz lakk elég gyenge minőségű, és sok rétegben fújva előfordul, hogy megrepedezik a lakk belseje. Ez külső sérülést nem okoz, nem is látszik minden szögből (a képen azért kivehető a felső részen), igazából szórópistollyal kéne az ilyesmit csinálni, de olyan egyelőre nincsen. Nagyon kiszámítani se lehet előre, mert például a sakktábla nem repedezett be.

4 megjegyzés:

  1. Van már saját emblémád (logód), amit rátehetnél például erre a fejre? Ok, nem te csináltad az egész hangszert, de jobban is nézne ki, ha lenne rajta valami igényes embléma, mint csak úgy üresen.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Már csak pár hónap, és elkészülök első saját hangszereimmel, ott láthatóak lesznek a logók, emblémák :) Amúgy sok munkára az igaz, hogy nem az én saját ízléseim szerint csináltam, hanem gyakorlatként a főnököm mondta meg, mit szeretne látni eredményként.

      Törlés
  2. Nagyon kíváncsi vagyok, miket gyártasz. Gitár is van köztük?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A műhely sajátságaiból eredően, ahol vagyok, most tömör testű hangszereket tudok csinálni, készül két elektromos gitár és egy basszusgitár.

      Törlés