Mai páciensem egy Rickenbacker formájú elektromos gitár, ami gazdája
szerint Rickenbacker, én nem merem ezt biztosra mondani, de cáfolni sem
tudom. Ilyen frappáns és elbizonytalanító kezdés után már csak jobban
folytathatom. Szóval ennek a gitárnak egyszer letört a feje, és az
egyszeri hangszerjavító meg is reparálta, csak hát nem nagyon sikerült a
szétvált darabokat összehúzni rendesen, de ez ugye nem fontos... Szóval
az eredmény egy ruganyosan rögzített fej, amit gazdája bölcsen inkább
nem húrozott fel, hogy meglássa, mennyire tart a javítás. Az első képen
látható állapotban, alkatrészek nélkül került hozzám, hogy próbáljak
valamit kezdeni a töréssel. Mivel a szétbontáshoz túlságosan egyben volt
a fej és a nyak, arra jutottam, hogy lemarok és vések az anyagból, és a
törés mentén keményfával erősítem meg a fejet, hogy meglegyen a kellő
szilárdsága. Jöjjön most a hangszer és a probléma:
|
így nézett ki a hangszer megérkezésekor |
|
valami ilyesmi típust tudok elképzelni az eredetire... (forrás: innen) |
|
A pálcatakaró lemezt tartó csavarok helyei jelzik a két végét a sérülésnek. Érdekesség: dupla pálca |
|
az biztos, hogy ez egy gyenge pont |
|
és hátulról: a teljes fej letört, majd visszaragasztották úgy-ahogy |
|
így nem nagyon lehet használni a hangszert. |
|
szegény... |
Szóval miután kigyönyörködtem magam a csodás látványban, elkezdtem agyalni a megoldásokon. Úgy döntöttem, a nyak tengelyében beillesztek egy bubinga toldást a törésnél, illetve ahol a repedés végigfut, a nyak két szélén szintén kimarom az anyagot, és bepótlom bubingával. Ez az említett fa állati kemény, így pontos ragasztás esetén nem kell attól tartani, hogy nem bírja el a terhelést. Jöjjenek most a marás és pótlás képei.
|
szimmetria tengely és marás szélének bekarcolása, hogy ne sértse fel azon kívül a lakkot |
|
maróasztal házilag, és a jó kis Conradtól kapott gépem |
|
előtűnik a nyers jávor |
|
És végül leérek a pálcák szintjére. Ahogy látható, ennél mélyebbre felesleges is lenne marni, mert a repedés ferdén a nyak széle felé fut, és itt már csak az eredeti sérülésmentes anyag van. |
|
az oldalmarások bejelölése |
|
és kimarása |
|
egészen lemartam a fogólapig |
|
majd a sarkokat illetve a felesleget levéstem |
|
lemarva, levésve |
Szóval megvoltak a pótlások negatívjai, itt volt az ideje, hogy elkészítsem a beragasztandó darabokat. Meglehetősen pontosnak kellett lennem, hogy minden ponton illeszkedjen a nyakhoz a betét, így képes csak ténylegesen erősíteni azt. Egyik készülő gitárom miatt még mindig van egy csomó maradék bubingám, amit előszeretettel használok, ha valami tartósat kell készítenem.
|
levágott és méretre alakított darabok. |
|
Az oldalpótlások ragasztása. Szorítás mindkét irányból. |
|
betétek ledolgozás előtt |
|
nagyolás |
|
Ahhoz, hogy a középső betétet is könnyen be tudjam ragasztani, ledolgoztam nagyjából a szélsőket, így nem zavarnak a szorításban |
|
középső betét íves végének kireszelése |
|
előkészületek a ragasztáshoz |
|
szorítás, itt csak egy irányból, hiszen a mart nyílás minden más irányban rögzíti a betétet. |
|
erősítés megoldva |
Szilárdsági problémák így a nyakkal már nem merültek fel, viszont a fejet szemből nézve nem volt igazán esztétikus a betétek látványa, így úgy döntöttem, hogy szemből is meglapolom a fej egy részét, így onnan nézve nem is láthatóak a toldások. Mivel a fej jávorból és dióból volt laminálva, én is ezeket az anyagokat használtam. A színeltérést egyrészt a fa kora, valamint a különböző diófajták okozzák.
|
felső toldások alapanyaga |
|
helyükre próbálva |
|
felülről is levéstem egy réteget, így többszörösen is meg lett toldva, és erősítve a fej. |
|
lapolás ragasztása |
|
így még meglehetősen szokatlan a kinézet |
|
toldások oldalról |
|
ledolgozás folyamatban |
|
Újra itt a (legkevésbé sem) dekoratív kuka, és bubingaforgács mindenhol. Fenn a használt szerszámok, hólos véső, plasztikagyalu, faragókés és lapos reszelő |
|
lapolás szintbemarása előtt |
|
és után |
|
csiszolás |
|
kezd szintbejönni |
|
túllógó részek ledolgozása |
|
a több réteg fa miatt már a pálcatakaró csavarja sem fog gondot okozni |
|
utolsó simítások |
|
előlről |
|
Hátulról. Biztos van, aki egy az egyben lapolta volna meg a nyakat, ám ebben az esetben is külön kellett volna foglalkoznia a szélekkel, amik teljesen át voltak törve, így egy ragasztással semmiképp sem lehetett volna megúszni. |
|
szintbe dolgozva |
|
anyagok találkozása |
A hangszer gazdájával abban maradtunk, hogy mivel valószínűleg a teljes felületkezelés újra lesz értelmezve, én nem foglalkozom a javításom retusálásával, hanem nyersen adom át. Így is lett. A gitárra még sok munka vár, de fejtörés miatt már nem kell aggódni. Újra megerősítést nyerhettünk hát, hogy bármi javítható, csak épp idő és energia kérdése a dolog. Talán később még a kész hangszerről is tudok feltölteni képeket. Ja és a kommenteknél meg fészbúkon lehet vitatkozni, hogy vajon tényleg Rickenbacker-e szerintetek?
"...vajon tényleg Rickenbacker-e szerintetek?" - no ez az igazi fejtörés :)
VálaszTörlésJó kérdés én kópiáknál még nem láttam dupla pálcás megoldást de ez nem jelent semmit.
VálaszTörlés