2014. október 25., szombat

Rickenbacker nyaktörés javítás javítása

Mai páciensem egy Rickenbacker formájú elektromos gitár, ami gazdája szerint Rickenbacker, én nem merem ezt biztosra mondani, de cáfolni sem tudom. Ilyen frappáns és elbizonytalanító kezdés után már csak jobban folytathatom. Szóval ennek a gitárnak egyszer letört a feje, és az egyszeri hangszerjavító meg is reparálta, csak hát nem nagyon sikerült a szétvált darabokat összehúzni rendesen, de ez ugye nem fontos... Szóval az eredmény egy ruganyosan rögzített fej, amit gazdája bölcsen inkább nem húrozott fel, hogy meglássa, mennyire tart a javítás. Az első képen látható állapotban, alkatrészek nélkül került hozzám, hogy próbáljak valamit kezdeni a töréssel. Mivel a szétbontáshoz túlságosan egyben volt a fej és a nyak, arra jutottam, hogy lemarok és vések az anyagból, és a törés mentén keményfával erősítem meg a fejet, hogy meglegyen a kellő szilárdsága. Jöjjön most a hangszer és a probléma:

így nézett ki a hangszer megérkezésekor
valami ilyesmi típust tudok elképzelni az eredetire... (forrás: innen)
A pálcatakaró lemezt tartó csavarok helyei jelzik a két végét a sérülésnek. Érdekesség: dupla pálca


az biztos, hogy ez egy gyenge pont
és hátulról: a teljes fej letört, majd visszaragasztották úgy-ahogy


így nem nagyon lehet használni a hangszert.

szegény...
Szóval miután kigyönyörködtem magam a csodás látványban, elkezdtem agyalni a megoldásokon. Úgy döntöttem, a nyak tengelyében beillesztek egy bubinga toldást a törésnél, illetve ahol a repedés végigfut, a nyak két szélén szintén kimarom az anyagot, és bepótlom bubingával. Ez az említett fa állati kemény, így pontos ragasztás esetén nem kell attól tartani, hogy nem bírja el a terhelést. Jöjjenek most a marás és pótlás képei.

szimmetria tengely és marás szélének bekarcolása, hogy ne sértse fel azon kívül a lakkot
maróasztal házilag, és a jó kis Conradtól kapott gépem


előtűnik a nyers jávor
És végül leérek a pálcák szintjére. Ahogy látható, ennél mélyebbre felesleges is lenne marni, mert a repedés ferdén a nyak széle felé fut, és itt már csak az eredeti sérülésmentes anyag van.
az oldalmarások bejelölése
és kimarása
egészen lemartam a fogólapig
majd a sarkokat illetve a felesleget levéstem
lemarva, levésve
Szóval megvoltak a pótlások negatívjai, itt volt az ideje, hogy elkészítsem a beragasztandó darabokat. Meglehetősen pontosnak kellett lennem, hogy minden ponton illeszkedjen a nyakhoz a betét, így képes csak ténylegesen erősíteni azt. Egyik készülő gitárom miatt még mindig van egy csomó maradék bubingám, amit előszeretettel használok, ha valami tartósat kell készítenem.

levágott és méretre alakított darabok.
Az oldalpótlások ragasztása. Szorítás mindkét irányból.

betétek ledolgozás előtt
nagyolás
Ahhoz, hogy a középső betétet is könnyen be tudjam ragasztani, ledolgoztam nagyjából a szélsőket, így nem zavarnak a szorításban
középső betét íves végének kireszelése
előkészületek a ragasztáshoz
szorítás, itt csak egy irányból, hiszen a mart nyílás minden más irányban rögzíti a betétet.

erősítés megoldva
Szilárdsági problémák így a nyakkal már nem merültek fel, viszont a fejet szemből nézve nem volt igazán esztétikus a betétek látványa, így úgy döntöttem, hogy szemből is meglapolom a fej egy részét, így onnan nézve nem is láthatóak a toldások. Mivel a fej jávorból és dióból volt laminálva, én is ezeket az anyagokat használtam. A színeltérést egyrészt a fa kora, valamint a különböző diófajták okozzák.

felső toldások alapanyaga
helyükre próbálva
felülről is levéstem egy réteget, így többszörösen is meg lett toldva, és erősítve a fej.
lapolás ragasztása
így még meglehetősen szokatlan a kinézet
toldások oldalról
ledolgozás folyamatban

Újra itt a (legkevésbé sem) dekoratív kuka, és bubingaforgács mindenhol. Fenn a használt szerszámok, hólos véső, plasztikagyalu, faragókés és lapos reszelő
lapolás szintbemarása előtt
és után
csiszolás
kezd szintbejönni
túllógó részek ledolgozása
a több réteg fa miatt már a pálcatakaró csavarja sem fog gondot okozni
utolsó simítások
előlről
Hátulról. Biztos van, aki egy az egyben lapolta volna meg a nyakat, ám ebben az esetben is külön kellett volna foglalkoznia a szélekkel, amik teljesen át voltak törve, így egy ragasztással semmiképp sem lehetett volna megúszni.
szintbe dolgozva



anyagok találkozása


A hangszer gazdájával abban maradtunk, hogy mivel valószínűleg a teljes felületkezelés újra lesz értelmezve, én nem foglalkozom a javításom retusálásával, hanem nyersen adom át. Így is lett. A gitárra még sok munka vár, de fejtörés miatt már nem kell aggódni. Újra megerősítést nyerhettünk hát, hogy bármi javítható, csak épp idő és energia kérdése a dolog. Talán később még a kész hangszerről is tudok feltölteni képeket. Ja és a kommenteknél meg fészbúkon lehet vitatkozni, hogy vajon tényleg Rickenbacker-e szerintetek?


2 megjegyzés:

  1. "...vajon tényleg Rickenbacker-e szerintetek?" - no ez az igazi fejtörés :)

    VálaszTörlés
  2. Jó kérdés én kópiáknál még nem láttam dupla pálcás megoldást de ez nem jelent semmit.

    VálaszTörlés