2017. június 21., szerda

Javított hangszerek VII

Nem kevés idő telt el az utolsó ilyen gyűjteményes válogatás óta. Az itt látható képek többségében még a budaörsi műhelyben készültek, azóta már rég Pusztaszabolcson koptatom a munkapadot. Mint korábban, most is olyan munkákról osztok meg képeket, amilyen típusúakkal már foglalkoztam a blogon, így önjogukon nem érdemes külön bejegyzést szánnom nekik. Ettől függetlenül azért mindig vannak érdekesebb hangszerek, javítások, amiket szívesen megmutatok. Néhány mondatban leírom, mi is látható a képeken, de a látványé a főszerep.

Először itt egy nagyon szép natúr testű Squier Jazz Bass, fekete téglalap berakásos fogólappal, szegélyezve. Szerintem elég különleges kivitel, erre készítettem csont felsőnyerget, illetve természetesen beállítottam.

A Squier Jazz Bass új felsőnyereggel
Ebben a kivitelben nagyon stílusos hangszer, nekem sokkal jobban bejön, mint a hagyományos sunburst. Ráadásul így a testanyaggal sem nagyon tudnak sumákolni.
szép éger test


A következő hangszer egy Hora Reghin, Romániában gyártott klasszikus gitár, aminek a nyakát kellett újraragasztanom, mert a ragasztása részben elengedett, illetve új felsőnyerget készítettem hozzá, mert az eredeti elveszett. A nyaktő olcsó hangszereknél nagyon sok esetben nincs rendesen elkészítve, vagy beragasztva. Itt nagyon fontos lenne, hogy a csapolás pontos legyen, ha ugyanis így van, akkor a nyak ragasztó nélkül is a helyén marad, beragasztásra igazából csak azért van szükség, hogy a rezgések ne tudják kirázni a helyéről a nyaktövet. Van egyébként olyan módszer is (hát persze, hogy japán), ahol a nyakat se nem ragasztják, se nem csavarozzák, hanem egy ravasz facsapnak köszönhetően egy faékkel rögzíthető a hangszerrész. Itt most persze egy teljesen mezei fecskefarkas csapolásról van szó, ami ráadásul nagyon pontatlan is volt, ezért nem tudta egybentartani még a ragasztó sem, ami csak akkor működik jól, ha a felületek valóban érintkeznek is.

A helyéről kiszedett nyak. A fogólap felszedésével több macera volt, mint a nyaktő eltávolításával.
A csap két felfekvési felülete kap egy-egy keményfa toldást, majd krétázásos jelöléssel addig alakítom az új felületeket, amíg pontosan a helyére nem passzol a nyak, és a ragasztási felületek a lehető legnagyobb részen érintkeznek.
illesztgetés
a nyak visszaragasztása enyvvel, vagy Titebonddal (diszperziós faragasztó)
Itt pedig az új felsőnyereg, a megrendelő választása szerint műanyagból. Látszik, hogy a bundokra is ráfért volna egy kis törődés, de talán majd a következő alkalommal.
A következő egy igazi különlegesség, egy Formanta névre hallgató elektromos gitár a Szovjetúnióból, egészen pontosan a fehérorosz Borisov gyárból. Nem egy mindennapi hangszer, ez már első ránézésre is látszik. A rengeteg gomb és potméter bonyolult elektronikát rejt, pontosabban két beépített effekt is helyet kapott a hangszerben, egy fuzz és egy phaser. Sajnos ezeket nem álíltottam helyre, nem volt rá igény. Egy plusz érdekesség még, hogy eléggé megkérdőjelezhető módon az elemtartó a nyakrögzítő lemez alatt kapott helyet, ami jócskán gyengíti a kapcsolódási részt, dehát ez úgy látszik, nem zavarta a tervezőket. A hamisítatlan péklapát forma szerintem mindenkinek nyilvánvaló, ezen kívül még egy szimpla Bigsby utánzat tremolo is helyet kapott a hangszeren.

Az elektronika csodái. Kár, hogy az alkatrészek fele hiányzott, így csak annyit tettem, hogy bekötöttem a maradék kapcsolókat és potmétereket úgy, hogy az alap funkciókat (mint a hangszedők ki-be kapcsolása, hangerő- és tónusszabályozás) lehetővé tegyék.
itt már az elektronikai megfejtés után
És a hangszer újra működőképes. A megbeszéltek szerint a hangszer beállítását a gazdájára hagytam, így most csak két húrral tudom megmutatni.
Hátulról. Itt jól látható a "zseniálisan" elhelyezett elemtartó.
A következő hangszerhez nem jövünk sokkal nyugatabbra, egészen pontosan csak Csehszlovákiáig. A képeken ugyanis egy Jolana Diskant elektro-akusztikus gitárt láthattok, amin a szegélyezést javítottam a kitört helyeken, valamint új felsőnyerget is kapott.

a hiányzó darabok pótlása
És az új felsőnyereg, műanyagból, hiszen a nulladik bund miatt itt a hangképzésben semmilyen szerepe nincs a felsőnyeregnek, ilyenkor csak a húrok kiosztását befolyásolja.

Ezt a hangszert szintén nem én állítottam be, csak megmutatom, hogy láthassátok teljes alakban
Hátulról. Ez a hangszer egyébként az egyik korai Jolana modell - a Neoton - formai örököse, néhány kisebb módosítással.
Itt egy Strunal márkájú klasszikus gitárt láthattok, amin a lakkot javítottam, felvált ugyanis egy nagyobb felületen a rezonáns bal oldalán. Sajnos nem sikerült láthatatlanul megoldani a munkát, ami elsősorban annak köszönhető, hogy poliuretán a lakk. Ez persze nem is tesz jót a hangszernek, nagyon lefojtja a fa rezgését, sokkal jobb lenne, ha az egész lakkot eltávolítanánk róla, és kapna egy vékonyabb, akár szintetikus, akár természetes felületkezelést.

Tömör fenyő tető van a hangszeren, de ez vajmi keveset ér, ha egy milliméteres vastag, kemény lakk is rá van fújva.
A hát-káva rétegelt, így itt nem számít olyan sokat a lakk, de persze nem javít az összhatáson.
Egy gyakori ismerős a következő gitár, Jolana Tornado. Itt épp készítettem egy megrendelőmnek több koptatót is, ugyanis nála sem ritka ez a hangszer, és mivel elég sérülékeny a műanyag lap, amit használtak, sok esetben már el van törve, így pedig gyorsan ki lehet cserélni egy újabbra, ami méretezésében és formájában ugyanaz. A mintát természetesen egy eredeti Tornado koptató adta, illetve többet is összehasonlítottam, mielőtt véglegesítettem a formát. Más-más évjáratok között akadnak apró különbségek, ezek közül kiválasztottam a legtetszetősebbet, és az alapján készítettem sablont. Az alkatrészek és a rögzítés elhelyezkedése és méretezése egyébként semmit nem változott, így a különböző évekből származó koptatók kompatibilisek máskor készült hangszerekkel.

az alapanyag nagyolása
igen hasznos, ha az embernek van gépi lombfűrésze
A lapok előkészítve a pontos körbemaráshoz
A felsőmaróból bütykölt alsómaróval sablon mentén pontosan alakra munkálom a lapokat.
A Tornadokon a kábel több évjáratnál nem a testen belül, hanem annak felületén fut, így a koptatóba a belső oldalra bemarásokat kellett készítenem, hogy a vezeték ne tartsa el a lapot a testtől.
Rögtön egy hangszerre fel is szereltem az egyik koptatót.
Az előző már finoman szólva alkalmatlan volt feladatára.
A cicis néni mellett azért a koptatót is nézzétek...
A következő egy Keen márkájú Jazzbass kópia, amiről ugyan a neten nem sok mindent találtam, de elvileg valahol északi szomszédainknál, Szlovákiában készült. A gazdája elég sok mindent átalakíttatott rajta, többek között kapott egy új koptatót, illetve belekerült egy két utas aktív elektronika, amivel átalakult a teljes bekötés is. Az aktív hangszínszabályzó miatt szükség volt egy elemtartóra is, amit a hangszer hátoldalán helyeztem el.

A beszerelt elektronika egy másik hangszerből, használtan került ebbe, így például a két nyáklapot összekötő kábelt is cserélni kellett.
mert egy korábbi szerelésnél a szigetelés jócskán átégett
az elemtartó helyének kimarása, sablonnal

majd a helyére is kerül a kis műanyag doboz
bekötve
az elem pedig így néz ki a helyén
a koptató másolósablon használatával készül, elkészítem rétegelt lemezből a megfelelő alakot, és azzal vezetem meg a másoló-marófejet.
A sok árnyékolatlan vezeték miatt az elektronikagödröt grafitszprével árnyékolom. Ha ez össze van kötve a földeléssel, akkor képes felfogni a hangszert érő nem kívánatos elektromágneses hullámok nagy részét, így zajmentesebbé téve a hangszer működését. Mivel a grafitnak némileg magasabb a saját ellenállása, mint a réznek, ha választani lehet, inkább rézfóliát használok, de ez is teljesen jól teszi a dolgát.
a grafit, száradás után
felkészülés a jack-aljzat új helyének kifúrására
Forstner fúró segítségével, ami szép, tiszta lyukat csinál.
az új jack aljzat helye
és bekötve
A bekötés is elkészült, látható a gödör árnyékolásának bekötése a földelésbe
illetve a nyáklapokat összekötő cserélt vezetékek
A test pedig így néz ki az új koptatóval
Illetve az új elektronikával, a megszokott három potméter és egy jack helyett itt két hangerő, illetve magas és mély frekvenciás hangszínszabályzó kapott helyet.
Így néz ki beállítva
És újból egy Jolana Tornado következik, amin csak kulcsfejeket cseréltem.

A régi fejek eltávolítása után a tengelyeket felhevítem, így az új műanyag fejek ráhúzhatóak, majd a lehűlés után kellőképpen rögzülnek is
új kulcsfejek

és már vissza is került a fejre
A következő egy Aria Pro TA60-as elektromos gitár, ami egyrészt szerintem gyönyörű, másrészt jó hangszer is. Nekem nagy kedvencem az Aria fejforma, így erről is láthattok egy fotót. Nem vagyok oda a mindenféle csillogós, csillámos lakkokért (csak feleségem a megmondhatója, pontosan milyen is, ő a legkülönbözőbb csillogó lakkokat tudja megnevezni körömlakkok után szabadon), de itt a feketében lévő kis arany szemcsék kifejezetten elegánssá teszik az összhatást.

és egyébként csak egy beállítást végeztem rajta

csodás fejforma, és látszanak a kis csillámok is
Egy Cort M600T nyaktörés javítás következik, ami elég szenvedősre sikerült, van ilyen időnként. Először azzal kezdtem, hogy simán megragasztottam a repedést, ami akkor még így is javíthatónak tűnt. Így egyeztünk meg, reménykedve abban, hogy talán olcsón is meg lehet úszni a balesetet, egy kisebb javítással, de nem így lett. A hangszer szegény gazdája, - akinek szenvedései itt még nem értek véget - hozta vissza hamarosan a gitárt, hogy újból szétnyílt a nyak. Hát akkor nincs mit tenni, be kell ragasztani egy külső toldást. Szétkaptam a nyakat, és a következő várt:

Az a kis ficak ott azt mutatja, hogy milyen vastag volt a nyak anyaga a pálca mögött. Mint látható, bőven egy mm alatt van.

betét beragasztásra készen, illesztgetések után

ragasztás
Majd következik a faragás. És talán már kitaláltátok, igen, kap szakállat.
sőt ide egy kifejezetten magasat terveztem a karcsú nyak, és a mély pálcacsatorna miatt
A mahagóni, amit használtam, már önmagában sokkal keményebb, mint amiből a nyak maga áll.
összecsiszolva

felkészülés a festésre, pórustömítés csiszolatporral
fújás előtt - és itt kellett volna megállnom egy kicsit.
Az történt ugyanis, hogy valószínűleg éppen nem volt az általam kedvelt márka (Belton Molotow), ezért egy másik festékszprét használtam, amennyire azóta sikerült felidéznem, valami Casati nevezetűt. Már régebben tudtam, hogy Maestro márkát soha a büdös életben nem szabad használni, nos kijelenthetem, hogy Casatit se használjatok, ha nem akartok póruljárni. Fújjátok inkább a kerítésre, vagy a garázskapura, arra talán jó. Az történt ugyanis, hogy a drágaság, hiába hirdeti magát ellenállónak, valószínűleg a kéz izzadtságától szépen bezsurmákolódott, így kellemetlen lett a tapintása, ráadásul sérült a felület. A legidegesítőbb a dologban, hogy normális anyaggal ugyanígy megcsinálja az ember, és nem kell utána repetázni... A következő képeken még szépnek fog látszani, de ne higgyetek neki. Még nem javítottam egyébként ki a csorbát, innen is üzenem a hangszer gazdájának, ha olvasná ezt, hogy ha visszakerül a gitár, kap tisztességes lakkot.

fújás és csiszolás után, a háttérben egy Cimar nyak lapul
polírozva

maradtál volna így
Cort M600T, nekem is volt amúgy egy elég hasonló hangszerem és nagyon szerettem
szakállas lett
Ezt a Yamaha RBX755-öt pedig beállítottam, erről ugyan nincs képem, érdemes viszont magára a hangszerre vetni egy pillantást, mert szerintem a Yamahánál jó érzékkel hoztak ki valami olyan modern kivitelt, ami mégsem csapja le teljesen a biztosítékot a hagyományos formák kedvelőinél.



Ezt a kis ukrán mandolint csak éppenhogy életképessé változtattam, hiányzott ugyanis a híd és a felsőnyereg róla. Ezeket jávorból készítettem, hogy lehetőleg olcsó legyen.

a megfelelő magasság kipróbálása, felsőnyereg a helyén
a forma kivágása
a pontos oktávintonáció jellemzően nem oda esik ezeken az olcsó mandolinokon, ahova a gyárban helyezték a hidat
egy kevésbé sikerült burst fújás
a felsőnyereg, magasságot itt nem határoz meg a nulladik bund miatt
és a híd készen
Hát ebbe a részbe ennyi fért, de valamikor majd jön a következő csomag, ne tudjátok meg, hány képem van...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése