Régi akusztikus gitároknál gyakoriak azok a problémák, amelyekkel ebben a leírásban foglalkozom. A bemutató alany egy szép japán Morris hangszer. Elsőként újra kellett bundozni. Erre okot adhat az érintők túlzott kopása, a nyak valamilyen irányú elvetemedése, vagy akár csak speciális megrendelői kérés is. Itt az első kettő ötvözetéről volt szó.
 |
kopott bund - ez így önmagában még a síkolható kategória lenne, de a nyak vetemedésével együtt már újrabundozásra adhat okot. |
Az újrabundozásról
már írtam részletesen, még fogok is, jöjjön egy-két pillanatkép.
 |
Bundok eltávolítása megfelelően köszörült fejű homlokcsípő-fogóval. Így a fogólap megsértése nélkül ki lehet emelni az érintőket. |
 |
kiemelt bund |
 |
Bundok előkészítése a beütéshez, a lábak végeinek visszavágása a szegély miatt. |
 |
Az előkészített bundok készen állnak a rögzítésre. Hagyományos nikkel-réz ötvözet bundoknál az előkészített érintők íve egy kicsit szűkebb, mint a fogólapé. Ez segít a láb fogainak a stabil rögzítésben. |
 |
biztonsági síkolás-profilozás után |
 |
a kész bundozás még kezeletlen fogólappal |
 |
fogólap leolajozva |
A híd részleges felválása gyakoribb akusztikus gitárokon, mint gondolnánk. Ennek elsősorban a gyártástechnológia az oka. Sem a ragasztó teljes felületen történő eloszlatására, sem a megfelelő szorításra nem szoktak túl nagy hangsúlyt fektetni. A legtöbb esetben ebből nem is lesz gond, lehet, hogy egy fémhúros akusztikus gitárnak előbb fog elgörbülni a nyaka, minthogy felszakadjon az amúgy részlegesen felvált híd. Ettől függetlenül azért persze nem az az ideális, ha a híd fele a levegőben lóg, és okozhat például kellemetlen zörgést is, ahol a kiváltó tényező felderítése igazi detektívmunka. Így, ha belefér a keretbe, én szoktam javasolni a híd javítását is. Normális minőségű hangszereknél a híd keményfa, így a felszedése nem okozhat megoldhatatlan problémát.
 |
részleges hídfelválás, jellemzően a ragasztás a tüskék környékén kezdődik |
A híd felszedésére több módszer is létezik, én - ha egy mód van rá - az egyszerű mechanikai megoldást részesítem előnyben, vagyis egy vékony acél spatulával választom el a hidat a tetőtől. Ehhez nem árt némi gyakorlat, hogy az ember érezze, mikor milyen irányba válnak el a szálak, és ne szakadjon ki a tető. Ha a lakk nem túl érzékeny, lehet használni oldószereket, szeszt, vizet, illetve hőt, de ebben az esetben valamilyen módon meg kell védenünk a tetőt. Itt spatulával fel tudtam választani a hidat.
 |
a sarkoktól indulok |
 |
a sötétebb foltok mutatják, hogy hol tapadt legjobban a ragasztó. A híd felületéhez képest elég alacsony arány. |
 |
Gyönyörű vöröses rózsafa (a porát nem ajánlatos belélegezni!), itt megtisztítom a ragasztómaradványoktól. |
 |
Miután a híd talpát és a tetőt is megtisztítottam, finomhangolom az illesztésüket, szükség esetén gyalulok, vagy csiszolok a híd aljából. Itt már az újraragasztáshoz készülök elő. |
 |
alkoholos vagy acetonos ronggyal áttörlöm többször a híd talpát, mert ezek a rózsafák nagyon gazdagok különböző olajokban és gyantákban, amik nem segítik elő a ragasztási szilárdságot. |
 |
Az előkészített ragasztási felületek. |
 |
A ragasztáshoz minden esetben megfelelő méretű és alakú szorítópofát használok belülről, a hidat szükség esetén rögzítem (itt a tüskehelyek segítségemre voltak). |
 |
Majd három szorítóval rögzítem. Ragasztónak Titebond Originalt használok. A képen látható hídragasztó sablonnal egyébként akár egy szorító is elég lenne, de akkor annak egy masszívabb darabnak kéne lennie, ami nekem nincs. Én ezt a három szorítós rögzítést, a nyomóerő lehető legegyenletesebb elosztásával tartom a legjobb megoldásnak. |
A harmadik fő probléma a páratartalom változásnak tudható be. A fa érzékeny a nedvességre. Ha több van belőle a levegőben, kitágul, ha kevesebb összehúzódik. Ám amikor a sebezhető, vékony tető a merev, stabil káva és fogólap közé van illesztve, száraz körülmények között elkerülhetetlenül meg fog repedni. Vagy repedezni, mint az itt látható esetben. Nem egy nagy, hanem több kisebb sérülés keletkezett.
 |
száradásos repedések a fogólap mellett jobbra |
 |
és balra |
Ezeket a repedéseket nem lehet összehúzni, mert a káva jó esetben nem nyomható be. Talán gőzöléssel össze lehetne zárni őket, de az nem lenne egy tartós megoldás, a fa kiszáradásával újra megjelennének. Így inkább kitöltöm őket megfelelő fenyő anyaggal, ezt hívják spándlizásnak. Itt annyiban egyedi az eset, hogy nem akartam normál spándli méretre felszabályosítani a repedéseket, így a betétek méretesebb ékek helyett megfelelően hántolt gyaluforgácsok lettek. Ezek is finoman ék alakúak, és pont olyan vastagok, hogy kitöltsék a repedést.
 |
gyaluforgácsok próbálgatása a repedésekbe |
 |
beragasztott forgácsok |
 |
a betömött repedések |
A retusálás mindig komoly kihívás, és szintetikus lakkoknál csak a tető teljes újralakkozásával lehetne elérni tökéletes hatást. Ettől függetlenül általában valamennyire el lehet tüntetni a toldásokat, de figyelmesebb, vagy közelebbi vizsgálatnál természetesen szembetűnnek.
 |
a toldások egy kis szín után vékony lakkréteget kapnak |
 |
polírozás után |
A kész hangszer pedig újra játékra kész, sérülésmentes és kényelmes.
 |
Morris |
Szép, gondos munka.
VálaszTörlésA spándlikra milyen lakk került?
Általánosabban kérdezve: hogyan kell kiválasztani a megfelelő anyagot a lakksérülések javításához?
Előre is köszönöm a választ!
Üdv!
TörlésHa jól emlékszem, némi sellak, majd Molotow színtelen spray, ha jól gondolom, az akril. Általánosságban olyan lakkal lenne jó javítani, amivel a hangszer felületkezelve van, de a legtöbb esetben ez vagy nem megoldható, vagy nem lehet megállapítani, hogy pontosan milyen lakk/festék került a hangszerre. Így marad a kísérletezés. Sajnos tökéletes kinézetű megoldást csak az jelent, ha egy teljes, élekkel zárt területet kezelsz újra.
Köszönöm, akkor próbálkozom.
VálaszTörlésDe a sellek+akril kombó jól hangzik. :)