2020. január 14., kedd

Orfeus Alfabet összerakás

Hát ez a bejegyzés sem mai képekből készül, de sebaj. Nem sok információt találni az interneten erről a modellről. Egy gyűjtő barátomtól hallottak alapján én Alfabetként ismerem, és így is lehet a legtöbb képet találni róla a keresőkben. Az Orfeusok Bulgáriában készültek, még a Szovjetunió idején, de nem csak a keleti blokkban terjedtek el, jutott belőlük az USA-ba is, hiszen az Orpheus név variáció exportra készült, ez a felirat olvasható a hangszedőkben lévő cetliken pl., de voltak olyan modellek, ahol a fejen is ez szerepelt. Ugyanakkor az államokban eladott Orpheusok nem mind bolgár hangszerek voltak, a japánok is gyártottak oda ilyen néven gitárokat, basszusokat. Az Alfabet egy igazán drabális jószág, én ezen a példányon a szerelékek cseréjét és javítását végeztem el, illetve természetesen be is állítottam. A testbe nem tudok betekintést nyújtani, de itt egy oldal, ahol oda is be tudtok nézni.


Így érkezett, meglehetősen hiányosan.

Először a meglévő elemeken dolgoztam, így nem túl meglepő módon a bundokat síkolni kellett. A festett fogólap miatt fontos a maszkolás. Felületkezelés nélküli fogólapnál én ezt elhagyom, mert utólag tüntetem el az esetleg keletkező karcokat. 

A hangszedőket a magasságuk miatt maszkoltam ki, nehogy beléjük szaladjak a csiszoló blokkal.
Síkolás után a bundok félköríves keresztmetszetének visszaállítása következik, ehhez én be szoktam festeni a bund felületét, így könnyebben nyomon követhető, hogy hol vesz el anyagot a profilozó szerszám.
Profilozás és polírozás után. A sárgaréz bundok frissen nagyon szépek.


A maszkolásnak köszönhetően sértetlen maradt a fogólap festése.
Mivel a gitárhoz gyakorlatilag csak a hangszedők és a kulcsok voltak meg (az utóbbiak nem is eredetiek), az összes többit vagy be kellett szerezni, vagy elkészíteni. A felsőnyerget én gyártottam le corianból. Nulladik bundos gitárra ez egy könnyen megmunkálható, homogén anyag, amit tudomásom szerint főleg pultokhoz használnak, én is így jutottam hozzá egy megrendelőm révén, aki nagyon kedvesen megajándékozott egy életre elegendő mennyiséggel. A Martin leánymárkájaként futó Sigma gitárokon is gyakran ilyen felső- és alsónyerget alkalmaznak, de talán az olcsóbb Martinokon is előfordul.

Corian lap - ekkora méretben pultnak hulladék, nekem rengeteg.
A szükséges méretű darab.
A kiálló pálcaállító csavar miatt kapott alulról egy kivágást. Fontos még megjegyezni, hogy nulladik bundos hangszernél fokozottan ügyelni kell rá, hogy a felsőnyereg vájatai pontosan a húrvastagsághoz igazodjanak, különben a húrok elmozdulhatnak oldalirányban játék közben.
A kidolgozott felsőnyereg, kifényesítve.
Sajnos a legnagyobb szélességben sem volt akkora, hogy eltakarja a több mint egy centis lecsapást, ami már valamilyen utólagos megoldás lehetett.

A hidat bolti alkatrészből alakítottam ki, de mivel az Alfabet sík testű, a hangszer gazdája által megvásárolt jazzgitár húrlábat át kellett alakítani. Ezt a legegyszerűbben a talp cseréjével tudtam megoldani. Levágtam egy darab ovangkolt, finomítottam, majd a tőcsavaroknak fúrt lyukakkal el is készült.

Balra a "leeső" rész, középen, ami marad és jobbra az új talp.
Itt ráadásul megspóroltam a faragott tetőre illesztés macerás munkáját.

Végleges helyén.
A hangszeren a legérdekesebb változtatás az volt, hogy tehettem rá egy Bigsby másolatot, amitől eléggé meg is változott a gitár kinézete. Persze ettől nem kell túl sokat várni a hangolás megtartása terén, de mivel hiányzott a húrtartó, szerintem a tulajdonos részéről egy izgalmas ötlet volt. Hozott alkatrészekből elektronikát is szereltem a hangszerbe, kapott egy fő hangerőt, egy háromállású hangszedőváltó kapcsolót és egy fő hangszín szabályzó potmétert.


Bigsby rendszerű tremolóval ellátott Alfabet. Az elektronika is a helyén.
A gitár gazdája igazán jól bánt a hangszerével, ami, ha nem is egy világbajnok, így még nagyon sokáig használható és szerethető marad.


Orfeus Alfabet front




Korábban már szerepelt a blogon egy Alfabet, ott kevesebb volt vele a munkám, de több volt az eredeti alkatrész, így néhány képet áthoztam ide is belőle. A régebbi cikk itt található, de nem ez a gitár a fő témája.



Így néz ki belülről az Alfabet hangszedő, ajtómágnes forevör.

A klasszikus Orfeus hangszedő, a legtöbb modelljükön ilyen kapott helyet.

Itt látható jobb felül, hogy a hangszedő felirata ph-val van írva f helyett.

Orfeus Alfabet
A korábban javított Alfabet - eredeti húrtartó, híd, koptató, kulcsok és felsőnyereg, de a hídnál lévő hangszedő más modellről van.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése