2012. február 12., vasárnap

Stratocasterből Telecaster hangszedőkiosztás

Valakinek volt - és még van is - egy Stratocasterje, nagyon szép hangszer, és a gazdája szeretett volna belőle hangzásilag sok mindent kihozni, ezért megkért bennünket, hogy tegyünk bele plusz kapcsolókat, amik további lehetőségeket adnak a hangszedők kombinálására. Adott volt egy sima ötállású kapcsolóval, két tónussal és egy hangerőpotival ellátott hangszer a hídnál egy humbuckerrel, a többi helyen pedig két single pickuppal. Ebből kellett nekem kihoznom egy olyat, hogy úgy lehessen kapcsolni a két szélső hangszedőt, hogy egyszerre szóljanak, illetve egy olyat, hogy a humbuckernek lehessen felesben, sorosan és párhuzamosan használni a tekercseit. Hát nem mondom, elvoltam egy darabig mire kisakkozgattam, hogy akkor mit hogyan. Íme az eredmény.

Így néz ki a hangszer koptatója, miután beültettem neki a két új kapcsolót. Lehet kicsit zsúfolt lett, de valamit valamiért.
A felső minikapcsoló egy (asszem) ON-ON SPDT (Single Pole Double Throw), ez felel a "Telecasterhangzásért". A másik egy ON-ON-ON DPDT (Double Pole Double Throw), ez csinálja a humbucker kiosztását.
Nem akarok nagyon belemenni, hogy mi micsoda, és hogyan megy a záram, akkor amikor csináltam, értettem, mert utánanéztem, most megint nem értem, de bármikor újból érthetném csak most nem akarom. :)
Na és akkor mit csinál ez az egész? A kétállású kapcsoló képes arra, hogy amikor szól a hídnél lévő hangszedő, akkor hozzákapcsolja a nyakit, azaz úgy fog szólni, mint amikor a Telecaster gitárokban mindkét pickup be van kapcsolva. Sőt ezzel el lehet érni, hogy az ötállású kapcsoló alulról második állásában (amikor elvileg a hídnál lévő és a középső hangszedő szól) mindhárom pickup megszólaljon. Sajnos azt kell mondanom, egyáltalán nem lett Telecaster hangzása a gitárnak, inkább csak lett egy újabb érdekes lehetőség, ebben nagyban közrejátszhat például, hogy máshogy állnak a hangszedők, és máshol helyezkednek el, mint a Telén, illetve hogy a hídnál humbucker van (azoknál a Teléknél, amikbe humbuckert tesznek, már sokkal kevésbé fedezhető fel az eredeti hangzás). Mindenesetre el lehet sakkozni a beállításokkal, a másik kapcsolóval együtt már elég tetemes a beállítási lehetőségek száma. 

A háromállású kapcsoló - ki gondolta volna - három lehetőséget tesz lehetővé. Ebből két esetben humbuckerként üzemel a a hídnál lévő hangszedő, egyben pedig felezve, azaz csak az egyik tekercs veszi a jelet. Az első két esetben választhatunk, hogy sorosan, vagy párhuzamosan legyenek egymáshoz kapcsolva a tekercsek, újabb két lehetőség. Lehetett volna még egy plusz két állású kapcsolóval azt is elérni, hogy lehessen választani felezett állapotban a tekercsek közül, de már így is alig fért el a sok kapcsoló meg kábel. Így a legszélső tekercs maradt aktív felezéskor, ezzel is erősítve a Telecaster-érzetet. Terveztem, hogy megmagyarázom, miért mi hova van kötve, de amikor megkaptam a képeket, rájöttem, hogy még azt sem tudom kivenni pontosan rajtuk, hogy a kétállású kapcsoló ON-ON vagy ON-OFF, nemhogy átlássam, melyik kábel hova ment, úgyhogy ez a bejegyzés inkább csak arról szól, hogy ilyet is lehet csinálni, ha valaki szereti a sok beállítási lehetőséget. Végezetül pár kép arról, ami belül van.

Az elektronika belülről
Középen a háromállású, és az eldönthetetlenül kígyózó kábelek.
A kép amiről nem derül ki, hogy milyen kapcsoló is az...
Na még talán ezen látszik a legjobban, hogy mi hova megy, de most ez alapján nem vállalkoznék magyarázatra, főleg, hogy már nem emlékszem, milyen volt a hangszedők vezetékeinek színkódja... Ez amolyan önalázás, de legalább azzal biztatom magam, hogy ha lefényképezni nem is, megcsinálni meg tudtam...

1 megjegyzés:

  1. Hello, Ilyet nekem is siketult csinalni, en direktbe lehoztam egy drotot a nyaki pickuprol a a jackre, es kozetettem egy kapcsolot. Viszont egy sima ketdrotos humbirol istenesen nehez lehozni meg kettot, hogy ne tepd el a finom tekercselohuzalokat.

    VálaszTörlés