Reggel korán tovább indultam, kicsit el is áztam
valami hajnali esőtől. Először egy üzletember vett fel, aki kifejtette, hogy
soha nem szokott felvenni stopposokat, mert bármi történik, ő felel a céges
autóért és az illegális utasokért. Az ilyen történetek azért mosolyogtatnak meg
mindig, mert amikor nekem mesélik, már épp az a helyzet áll fenn, hogy változik
az adott ember hozzáállása, ugyanis én - a stoppos, már benn ülök az autójában.
Ki tudja, lehet, hogy pár év múlva már minden stoppost fel fog venni. Kitett
Brest külterületén, ahol sikerült az első mozdulatommal ráfordulásból
megállítanom egy fiatal srácot, aki bevitt a városba. Amúgy ez a spontán éppen
ráfordulós taktika sokszor bejön, valahogy mindig azt érzem, hogy az első
érkező autónál van a legnagyobb esélye annak, hogy felvegyenek. Egy órán belül
ott voltam a TGV-kel zsúfolt vasútállomáson, ahol megvártam Milenát, közben meg
gyönyörködtem az Atlanti óceánban.
Brest kikötője az óceánnal
Milena nem szereti Brestet. Szerintem ez is nagyon
szép város, pláne az óceánnal, de meg tudom érteni, hogy mondjuk amikor egy
hónapon keresztül semmi más nem történik, csak esik az eső, az egy kissé
kikészíti az embert. Én is amúgy eddig elfelejtettem - és nehezen jut eszembe -
de voltam jócskán depressziós is útközben, amikor épp valami idegen városban
egyedül álltam a semmi közepén, és feltörtek régi emlékek, gondolatok. Megesik
ez, része az embernek, és nem szabadna kihagynom ebből a leírásból sem, de
őszintén mondom, nem tudom mikor voltam ilyen állapotban, csak arra emlékszem,
hogy voltam. Így utólag, mintha a szép pillanatokra zsugorodott volna az
utazás, vagy éppen azok a pillanatok is szépek voltak, csak akkor épp nem
láttam.
Milenaék háza a nyugalom szigete. Ezt egy videóval alá
is tudom támasztani, valami keleti nyugalom és nyugati kényelem ötvözete volt
az a ház. Persze ott voltak amerikai barátaink is, minden hozzájuk tartozó
countryval. Ilyen: (szereplők: szélcsengő, sirályok)
Szárítom az utóbbi éjszaka során elázott darabokat
a ház
és a virágok a kertben
a szembeszomszéd
Brestben ott folytattuk, ahol Rennes-ben abbahagytuk,
már ami a tudatmódosítást illeti, de még volt annyi energiánk, Milenának meg
annyi meggyőző-ereje, hogy testületileg levonuljunk az óceánpartra csak úgy (én
titokban fürdeni akartam, és ez az ötlet végül kihallatszott a fejemből,
majdnem osztatlan sikert aratva az amcsik közt. Ezzel bővült a program).
Csatlakozott hozzánk egy újabb francia hiphoptáncos lány, úgy látszik Milenának
sok ismerőse van ilyen körökben. Van strand Brestben, csak az emberek nem
nagyon látogatják, mondjuk szép napos idő volt (Milena szerint ilyen körülbelül
egy hétig van egész évben - megint szerencsés vagyok), az egyetlen baj, hogy a
fürdőhely a kikötő mellett van, ami talán a második legnagyobb az országban,
hadihajókkal, alattjárókkal, teherhajókkal, minden kutyafülével. Az ipari
terület közelsége miatt viszont büdös a víz, ami nem válik a javára, de azért
sikerült figyelmen kívül hagyni. Fürdés után jött a kötelező folkzene, nekem
meg némi kagylógyűjtögetés (ezt én nem tudom kihagyni a tengerpartokon...)
Milena és az óceán
becsapódás
folkzene és az óceán
hiphoplány telefonál
ellenállhatatlanul nagy gépek
Hazafele sétáltunk végig a parton, ott láttam ezeket a
sárga dögöket is, aztán kerestünk egy Carrefourt (helyi tesco) és vásároltunk
töméntelen mennyiségű alkoholt, nameg kajának valót - nem is akármilyet: Graham
kitalálta, hogy ő fog tacot csinálni. - Hazaértünk, és békésen belekezdtünk az
ivászatba, Graham pedig a kitartóan a tacokészítésbe, ami valami állati finom
lett, őszintén lebecsültem a srác főzési képességeit, úgyhogy később
félrészegen próbáltam neki hálálkodni a mennyei eledelért. Az este további
részéről sokat nem tudok mesélni...
Másnap némi fetrengés után hajnali délután ötkor útra
keltem, hogy keressek valami utcazenére alkalmas helyet, meg kicsit felfedezzem
a várost. Ennek során találtam rá egy helyi gótikus romtemetőre, ami szerintem
a város legszebb része volt. Amúgy azért mondta Milena, hogy Brest nem valami
szép hely, mert a legtöbb épület új, a második világháborúban bombáztak itt
németek és angolok is, így nem sok minden maradt. Mindenesetre úgy látszik a
temető nem volt a legfontosabb célpontok közt, úgyhogy legalább itt
találkozhattam 1800-as évekbeli építményekkel. Az utcazenélés jól sikerült,
eltekintve az általam befoglalt aluljárón néha teljes gázzal robogóval áthajtó,
illetve időnként ott focizó helyi erőktől; akik viszont bizonyos idő után
szerencsére feladták az ellenem vívott szélmalomharcot. Gondoltam egy kis
levezetésként még megnézem az itt lévő folyó torkolatát, ami sajnos katonai
terület volt, úgyhogy a partra nem lehetett lemenni, de azért volt némi vicces
látvány, főleg a katonaságnak a területe őrzésére vonatkozó erőfeszítései.
anyag
Mintha India lenne, legalábbis nekem az ugrott be
Gótikutya
ő még látta a bombákat
bár már nincs a legjobb állapotban, de szebb is így
Ami szerintem úgy néz ki mint egy kereszteslovag sírja
Bresti aluljárómuzsika
fémfa
ágyúméretűhajóméretűágyú
A francia hadsereg vigyáz elhagyott helyeire: tüskék, kampók, szögesdrót, villanypásztor, vagyis mi szem-szájnak ingere
Az út túloldalán az ablakot csak egy kék elefánt őrzi
de gondolom nem erre a vén tragacsra vigyáztak annyira
Másnap útnak indultam Dél felé. Igazából arra
számítottam, hogy három nap alatt lejutok Montpellierbe. Vasárnap reggel
indultam, és kedd este volt egy napra szállásom valakinél. Az út kábé
ezerkétszáz km volt, úgyhogy gondoltam beosztom. Reggel kidöcögtem a helyi
bkvvel a város széléig - a buszsofőr nagyon jófej volt, külön nekem megállt egy
olyan helyen, ahonnan jól tudok majd stoppolni - aztán kezdődhetett a horgászás
vagy stoppolás vagy mifene. Rögtön az elején álldigáltam pár órát, aztán pár
gyors stoppal eljutottam körülbelül százötven km-el arrébb egy autópálya-felhajtóhoz.
Innen jött némi izgalom, mert egy olyan srác vett fel, aki épp előtte
végigstoppolta Olaszországot, úgyhogy rajtam kívül még felvett két angol srácot
a pálya mellől a kis autójába, de nagyon jól elvoltunk a helyhiány ellenére,
kiderült, hogy a két figura Marokkóba tart néhány vargabetűvel, de jóval
kevésbé vannak időhöz kötve mint én. Végül a stoppunk (aki egyébként gitáros
szinténzenész volt) egy benzinkútnál elvált tőlünk, épp randira igyekezett, mi
meg nem akartuk ebben akadályozni. Viszont én gazdagabb lettem két angol
sráccal, akik nagyon elégedettek voltak a kiejtésemmel, úgyhogy nem voltak
kommunikációs problémáink.
Együtt akartuk folytatni az utat, úgyhogy meg is
mutattam nekik nagy franciatudományomat a kút szerény közönségén, és
tökvéletlenül egy anyuka meg a rokkerkinézetű fia felvettek minket, mind a
hármunkat az autójukba, és elröpítettek Nantes-ig. Nem nagyon beszéltek
angolul, de megtették a tőlük telhetőt, és végül egész jól sikerült
összemelegedni a társaságnak. Nem voltunk valami határozottak azzal
kapcsolatban, hogy hol szeretnénk, ha kitennének, úgyhogy végül elvittek a
város másik oldalán lévő benzinkúthoz, mer tudták, hogy dél felé tartunk. Én ha
már ilyen helyen voltam, nem akartam visszamenni a városba, hanem gondoltam,
még próbálkozok egy darabot.
Szerény uzsonna (kenyér+pesto+angoloktól kapott
camambert) után az éppen benn állomásozó kamionost környékeztem meg, sikerrel,
aki majdnem Bordeaux-ig le tudott vinni. Ismerte a Szigetet, ami azért érdekes,
mert én még egyszer sem voltam benn, de Franciaországban találkoztam valakivel,
aki már igen... De ennél sokkal izgalmasabb volt a srác szakálla, amit
szerintem még Jack Sparrow is megirigyelt volna. Útközben megmutatta nekem a
nagy francia marihuánatermő mezőket, amikről először azt hittem, hogy vicc, de
tényleg azok voltak, csak egy olyan alfaj tagjai, amit szigeteléshez és nem
bekészüléshez használnak, mindenesetre így igazolást nyert egy régebb óta
firtatott rejtély megoldási javaslata, mégpedig, hogy azért van állandóan
fűszag például a 41-es, 47-es vagy 49-es villamosokon, mert konkrétan ezzel a
növénnyel vannak szigetelve a csuklói. ójjé. A nagy kúttól elég simán kerültem
két üzletember autójába, onnan pedig Bordeaux elkerülőjére, ahol némi
dudálással körített gyaloglás után egy ideális stoppolóhelyre jutottam Toulouse
felé olyan este kilenc körül.
Kiindulás Brestből - célirány a táblán
valahol az isten háta előtt
Angol útitársaim és a kamion ami továbbvitt
Itt lila virágokat akartam fotózni az üzletemberek autójából. Mint látható: kevés sikerrel
De legalább a zúzmókat sikerült lekapni.
Ezzel a napi eredménnyel (kb 700km) már alapvetően
elégedettnek kellett volna lennem, de azért gondoltam még egy pár percig
megkísértem a sorsot, hátha akad valami éjszakai fuvar. És hát akadt. Egy
fiatal srác vett fel teherautóval, majdnem oda tartott, mint én. Illetve
pontosabban fogalmazva jobban arra tartott, amerre én, mint gondoltam volna,
mert épp az Ozora fesztiválra indult el kis hazánkba, csak közben még útba
ejtette barátait Provence-ban, meg Németországon keresztül akart menni az
autópályadíjak kikerülése végett. Ez a mentalitás amúgy a közös utunkat is
jellemezte, Vivien mindig a kisebb utakon ment, ahol lehetett, sosem a pályán,
így sokkal izgalmasabb is volt az utazás, csomó olyan tájat láttam, ami a
sztrádáról biztos, hogy nem került volna a szemem elé. Például a Carcassone-i
vár, csomó kis provence-i város, Toulouse stb.
Talán furcsállhatná valaki, hogy mér indul el az
ember egy teherautóval egy fesztiválra... Nos azért, mert ez nem akármilyen
darab volt, Vivien saját és barátai kezével alakította át lakóautóvá, ablakokkal,
napelemmel, víztartállyal, ággyal, asztallal, mosogatóval, zuhannyal, hűtővel
vagyis mindennel, amire egy házban szükség van. Ráadásul mivel késő este vett
fel, Toulouse közelében megálltunk éjszakázni, és amikor mondtam, hogy szívesen
alszom kinn sátorban, vagy csak hálózsákban, felajánlotta az egyik ágyát, hogy
nyugodtan aludjak a kocsiban. Baromi jó élmény volt, főleg, hogy másnap
ébredés, és reggeli után ugyanazzal az alkalmatossággal mentünk tovább, amiben
aludtunk. Egyedül az volt a baj, hogy sokat evett a kocsi, ezért kellett
kerülni a pályákat, hogy legalább a díjon lehessen spórolni. Útközben össze is
barátkoztunk, meghívtam a Művészetek Völgyébe, de sajnos úgy látszik nem ért
oda időben, mindenesetre remélem, hogy sikerült valóra váltania az elképzelését.
Béziers-nél váltunk el egymástól, onnan egy fiatal pár vitt be Montpellierbe,
akik szintén nagyon aranyosak voltak.
a teherautó első pillantásra
keletre megyek bele a fénybe, nyugaton hagyom az éjszakát
Vivien "házában"
Reggel valahol Toulouse előtt
A jobb oldali matrac volt a helyem
no comment
közeledünk Provencehoz
A pireneusok lábai
Platánok az út mellett
A kedvenc építészeti stílusom
Carcassone vára
termelődik az energia
Híd Béziersben
Jól megérdemelt pestos kenyér az utolsó nekifutás előtt.
Így hát ott álltam Montpellierben hétfőn délután
kettőkor, vagyis egy nappal azelőtt érkeztem, mint ahogy terveztem. Így több
időm volt a felfedezésre. Montpellier mediterrán város, kívül modern, belül
öreg, az óváros szűk utcákkal teli, igazi mediterrán hangulatú, mondjuk
rengeteg turista van, de ez nekem éppenséggel még kapóra is jött, mer tudtam
keresni utcazenéléssel. Első este egy kis utcában ültem le muzsikálni, szép
lassan beindult a dolog. Utána kisétáltam a város egyik nagy parkjába,
csatlakoztam az épp ott zenélgető hippi hangulatú emberekhez, volt ott egy öreg
fazon, aki nagyon jól játszott, öröm volt hallgatni. Kicsit úgy éreztem magam,
mint itthon a Gödörnél, csak annyi különbséggel, hogy itt tényleg voltak jó
zenészek is és nem volt tömeg. Aztán ők szétszéledtek, én meg valami éjszakai
nyughely után néztem, amit egy, a folyó melletti parkerdőben véltem megtalálni.
Azon paráztam, hogy valaki ki fog rabolni, ezért közel húztam magamhoz a
cuccaimat és áthurkoltam minden áthurkolhatót magamon. Jó hülye voltam.
Az égvilágon senkinek nem jutott eszébe zargatni
engem, viszont hajnali kettőkor beindult az automata öntözőrendszer, és első lendületével
az arcomba spriccelt, majd komótosan kezdte beteríteni a hálózsákomat.
Pánikszerűen pattantam fel, hogy mentsem még ami menthető, és végigrohantam
minden cuccommal a locsolók között, közben úgy érezve magam, mint a normandiai
partraszálláskor az antant katonák, reménytelenül menekülve szerencsére csak
vízsugarak elől. Végül a folyóparton egy padon próbáltam újra elaludni, a gond
csak az volt, hogy tiszta víz volt mindenem, úgyhogy napkeltéig még elvacogtam
egy pár órát. Soha nem vártam még ennyire a napot.
A montpellieri bkv kicsit máshogy osztja el az anyagi erőforrásokat...
folyó
zenélgetés az óvárosban
gyönyörű sikátor három gráciával
El camino nyomai
Amiről könnyen megismerni a parkot
hold
a balszerencsés parkerdő
vacogóhelyem
Rájöttem, hogy a helyi bkv levisz egészen a tengerig,
ami éppenséggel nem volt közel, de mégse kellett külön jegyet venni hozzá,
úgyhogy úgy döntöttem összekötöm a kellemest a hasznossal, megmártózom a
Földközi tengerben, és közben megszárítom vizes cuccaimat a parton. Mint kiderült
ez annál is inkább sikerült, mert a nap veszettül tűzött, viszont semmiféle
árnyék nem volt a parton, csak homok végesvégig. Ezért valahogy eszkábáltam egy
sátorszerűséget a hálózsákomból, a gitáromból meg pár kőből, így legalább nem
égek le - gondoltam. Mindenhol bekentem magam naptejjel, és csak a lábam lógott
ki, úgyhogy úszás után kicsit még bepótoltam az éjszakai alváslemaradásomat.
Pár óra múlva, amikor felébredtem, azt vettem észre, hogy a lábszáram vörös és
rohadtul fáj... Sose gondoltam volna, hogy a láb is le tud égni, pláne az enyém
még szőrös is, de úgy volt, ráadásul utána belerúgtam egy sziklába is, amit
szerencsére a kedves vízimentősök segítettek lefertőtleníteni.
Végül harci sérültként visszajutottam a városba, és
felkerestem szállásadómat, aki egy éjszakára szívesen látott, egy fiatal srác,
aki olaszt tanít a városban. Nagyon kedves volt velem, és szuper kis lakása
van, a galérián adott helyet nekem egy franciaágy méretű matracon, körbevéve
japán berendezési tárgyakkal. Ráadásul készített nekem vacsorát, valami
paradicsomos lepényt sütött meg fura alakú tükörtojást, savanyú kuszkuszt adott
mellé, ilyet se ettem még és nagyon finom volt. Alex a munkája miatt nem nagyon
tud utazgatni, de ha teheti, akkor mindig megy valahova, és nagyon vendégszerető.
Kérdeztem, hogy nem akar-e velem tartani a városba, én még bemennék kicsit
zenélni, de mondta, hogy sok a dolga, menjek nyugodtan. Így is lett, még egyet
muzsikáltam egy forgalmasabb óvárosi utcán, meg láttam egy párost, egy
tökéletes testű fekete srácot és egy szintén tökéletes testű fehér lányt, akik
utcai mutatvány szinten táncoltak, jó volt nézni őket, szinte összeolvadtak a
mozgásban. Amikor végeztek, az egyik ott lévő család fiatal lánygyermekei
annyira fellelkesültek, hogy mindenképpen bemutatták saját tudományukat a
párosnak (bukfenc, cigánykerék, ilyesmi), vicces volt, a táncosok is nagyon jól
vették, mindenki nevetett, szép utolsó este volt Montpellierben. Utána
hazamentem Alexhez, és másnap reggel el is búcsúztunk, ő indult dolgozni, én tovább
Marseille-ba.
spontán sátor + hálózsákszáríó
Földközi tenger
A legjobban kinéző lakás Montpellierben
a kis mediterrán templom amit szerettem volna megnézni
de megakadályoztak benne
szegény lábam
utcazeneee
Kivillamosoztam
a stoppolóhelyhez, odaadtam valakinek a használatlan jegyemet (elég furán
nézett), aztán elindultam gyalog a pályához, autópályakapukhoz. Egy sráccal
találkoztam közben, aki szintén stoppolt, csak Toulouse felé, de megmutatta a
legjobb helyet, úgyhogy ki is álltam rögtön. Pár óra után felvett két lány pont
Toulouse-ból, iszonyat jófejek voltak, elvittek egy másik autópályakapuhoz, jó
volt velük utazni. Na innen jött viszont a nehéz része, ugyanis egy kis faluba,
Le Rove-ba kellett eljutnom, ott hívott meg magához egy férfi. Annak örültem,
hogy végre nem valami nagyvárosban leszek végig, csak azt nem tudtam, hogy
fogok odajutni. Már jópár órája álltam a kapuk előtt, aztán jött egy magyar
kamionos, neki nagyon megörültem, beszéltünk pár szót, de nem arra ment, amerre
én. Aztán ezt a pillanatot választotta az autópályakapuk személyzete, hogy
elküldjenek a helyről, ahol álltam (ahol legalább láttak az autósok), mint
mondták a kapu mögött állhatok, előtte nem. Ez azért nem annyira jó ötlet, mert
utána már gyorsít az autó, míg előtte mindig fékez. Mindegy, átmentem, már
kicsit kezdtem feladni, gondoltam nem is megyek Marseille-ba, inkább holnap
egyenesen haza, erre megállt egy kocsi, egy kigyúrt fazon és a kisfia ültek
benne, megkérdezték merre megyek, mondták, ők is pont arra, elvittek pontosan
abba a faluba, ahova tartottam. Az égvilágon semmi közös nem volt bennünk,
diszkózenét hallgattak, teljesen máshogy öltözködtek, de mégis felvették a
csöves kinézetű hínárhajú stoppost, és elvittek oda, ahova szerettem volna
eljutni, pedig a falu maga nekik már egy tíz km-es kitérő volt. Az ilyen
esetekkor keletkezik bennem a hála nem csak az adott ember, hanem a világ
ilyensége iránt is.
Autópályakapu és stoppolás Fos felé.
valahol útközben
és a mediterrán partvidék
Le Rove-ból küldtem egy smst a vendéglátómnak,
Jeannak, ő pedig hamarosan meg is érkezett értem kocsival. Először nem esett
le, de aztán kiderült, hogy kerekesszékes, azt mondta, nem akarta mondani,
nehogy ez elriasszon. Nem hiszem, hogy elriasztott volna, mindenesetre ez
megintcsak új volt nekem, még nem volt soha olyan, hogy a közelebbi ismerőseim
között valaki kerekesszékes lett volna. Ha arra számítottam, hogy ez bármilyen
kihatással lesz az ott tartózkodásomra, tévedtem, Jean semmilyen segítségre nem
szorult rá. A másik meglepő volt, hogy bár Coucsurfingen úgy volt írva,
középfokú angol nyelvtudása van, alig beszélt angolul. Ennél is érdekesebb már
csak az, hogy éppen vele kerültem a legközelebbi kapcsolatba valahogy lelkileg,
pedig látszólag erre semmi ok nem volt. Nem töltöttünk együtt különösen sok
időt, és nem beszéltünk túl sokat. De volt ott valami. Amikor megérkeztünk és
elrendezkedtem, mondtam neki, hogy szeretnék lemenni a tengerhez úszni egyet
fáradalmaim kipihenése érdekében.
Erre kölcsönadta a régi bringáját és elmagyarázta,
hogyan tudok eljutni egy meseszép kis faluba a tenger mellett Szerinte a Le
Rove-i strand sokkal érdektelenebb és persze igaza volt. Jó hegyes völgyes út
volt; mire hazaértem talán még izzadtabb voltam, mint előtte, de nagyon jól
esett. Az előző képen is látható domborzati objektum neve colin, Jean szerint
ez az egyike annak az öt szónak, amit érdemes tudni Marseille környékéről. Meg
is jegyeztem. Odafele felmásztam az egyik colin tetejére, hogy körülnézzek,
gyönyörű volt a látvány, és elmaradhatatlan az átható kabócareszelés, a sigal.
A kis
falu, a nevére már nem emlékszem, tényleg kis falu volt, a strandon is maximum
harminc ember férhetett volna el. Amikor visszaértem a házba, Jean mondta, hogy
átjönnek a barátai egy kis grillezésre, ha nincs ellene kifogásom, mondtam,
hogy persze, hogy nincs, lassan meg is érkeztek az emberek, jó barátoknak
tűntek. Az este elég gyorsan beindult a jó borok meg kaják hatására, énekeltem
nekik magyar népdalt, hogy tudják milyen, meg próbáltam megfejteni Jean egy
gitárművész barátjának tökéletes körmeinek titkát (ez sajnos igen fontos a szép
játékhoz, és engem nem áldott meg valami masszív körmökkel az ég). Végül az
éjszaka össznépi dalolásba váltott, én is eljátszottam egy-egy számot, amúgy
meg Jean saját készítésű cajonján dübögtem. Végül valamikor hajnalban nyugovóra
tértünk, én kinn aludtam a kertben egy függőágyban, hálózsákban, ez volt a
legkényelmesebb fekhelyem az egész úton. A népdal amit játszottam nekik (persze
csak gitáron):
colin colin hátán
viadukt a strand felett
a strand
szépületek
visszafele emelkedő
készülődik a hús, meg a hangulat
a kéró belülről
Jean egyik
barátjának specialitása: baconos aszaltszilvás kalácsszerűség. eszedet
veszted olyan finom... Volt még kéksajtos fügés is...
Másnap Jean
indult dolgozni Marseille-ba, és úgy egyeztünk meg, hogy bevisz magával engem
is, én várostnézek, aztán délután ha végzett a melóval találkozunk. Így is
lett, kitett a vasútállomásnál, én meg - végre nagy hátizsák nélkül - nekiálltam
felfedezni a helyet. Még Sándor javasolta, hogy látogassam meg a várost, azóta
többen is mondták, hogy mindenképp jöjjek el ide, mert nagyon szép, csak nagyon
vigyázzak, mert iszonyatosan veszélyes hely. Na ennek köszönhetően kellően
bennem volt az ideg egészen addig, amíg el nem telt olyan fél óra, és eszembe
nem jutott, hogy ha Bukarestben, Varsóban, meg ilyen helyeken jól elvoltam,
akkor nehogy már Marseille legyen a nagybetűs veszélyes város. Na ettől a
ponttól kezdve jól is éreztem magam.
Az óváros és
a domb tetején lévő templom kilátása volt a legszebb, az óváros azért, mert
igazi sikátoros mediterrán hangulat, ráadásul nem a felsőbb néprétegek lakják,
hanem épphogy inkább nyomornegyedszerűség, utcákra nyíló lakásokkal
műhelyekkel, száradó ruhákkal, illatokkal-szagokkal (Marseille amúgy elég büdös
város, főleg ha meleg van). A hegy tetején lévő templomtól meg egyszerűen
leírhatatlan a kilátás, ahogy az égbe olvad a Földközi tenger, ahogy ez a
városóriás elterül a nagy melegben. Csak álltam és láttam, aztán amikor
elfáradtam, leültem egy sarokba és megeszegéltem a gyümölcs meg aztán a
zöldségsalátát meg a bagettet, amit Jean nekem készített. Egész nap mást se
csináltam, csak turistáskodtam, talán az utolsó két órát kivéve, amikor
kifeküdtem egy parkban, és összeismerkedtem két pánk kinézetű rosszarcú
sráccal. Nem nagyon beszéltek angolul, az egyikük igazi életművész volt, a
másiknak meg volt vagy 15 foga, nem lehetett valami nyugodt előélete.
Gitároztam nekik, és a fogatlan srác olyat MC-zett rá franciául, hogy leesett
az állam. Közben egy közeli padról egy csövi magarázott végig, nekem
ajándékozott két doboz sört, meg némi paradicsomot a srácoknak, szép lezárása
volt ez a Marseille-i városnézésnek.
Késő délután
aztán találkoztam Jeannal és hazafele még mutatott nekem egy érdekes kaját,
panisse a neve, átmenet a lángos és a tócsi között, olajban sütik, és kis
krumplitallérok, nagyon finom, ez is része az öt szónak, ami jellemzi a
környéket, ráadásul Jean szerint az egész világon itt van egyedül ilyen kaja.
Én elhiszem neki. Jean amúgy hihetetlen egy ember. Van két lánya is, és van
felesége is, de egyedül él; és ami a legdurvább, hogy családtagjai nem hagyták
el őt, hanem Jean, amikor érezte, hogy a balesete miatt a terhükre van,
kitervelte, hogy hogyan tudnának elköltözni családtagjai, hogy ne kelljen
megnehezítenie az életüket. Nem gondoltam, hogy bárki ilyen erős lehet pláne
akkor, amikor minden oka meglenne rá, hogy sajnáltassa magát. Amikor
hazaértünk, átjött a nagyobbik lánya beszélgetni. Megkérdezte miért utazom,
borzasztó naiv tiszta kíváncsiság volt a szemében, én meg zavarba jöttam, nagy
igazságot akartam mondani, és végül összehablatyoltam mindenféle hülyeséget
arról, hogy szeretek embereket megismerni blablabla... Aztán beszélgettünk még
erről-arról. Amikor elment, mondtam Jeannak, hogy valójában
"hazudtam" a lányának, őszinténszólva dunsztom sincsen, miért utazom,
de tényleg, nincs rá magyarázatom. Mire ő azt mondta: -Szerintem azért utazol,
mert keresel valamit. Csak még nem tudod, hogy mit.- És azt hiszem igaza volt.
Tényleg ez lehet a helyzet, ez mozgat, amikor elindulok, hogy valami olyat
találok, ami miatt megéri elindulni. És ebben benne vannak a helyek, az
emberek, minden.
Ez volt az utolsó estém az utazásból - utána már
csak a hazaút volt - úgyhogy megkérdeztem Jeant, nem mehetnénk-e ki az egyik
colinra megnézni a naplementét, ő pedig örült az ötletnek, úgyhogy
kikocsikáztunk az egyik dombra és végignéztük a színjátékot. Nem volt valami
nagy durranás, de mégis jelentett valamit. Kicsivel később átmentünk Jean egy
barátnőjéhez, aki előző este is ott volt, kellett egy kicsit kommandózni, mert
bennfelejtette a házban a kulcsát, és be kellett mászni az egyik első emeleti
ablakon, hogy a földszinten ki tudjuk nyitni az ajtót. Megoldottuk, utána pedig
vendégül látott minket mindenféle finomsággal, még a hazaútra is adott valami
arab süteményszerűséget.
reggeli fények
a le rove-i veszélyes strand. csak nem ilyenkor
szép álmokat
a legszebb kilátóhely
a nagy bazilika belülről
mert nincs utazás lábfotó nélkül
a kedvenc óvárosom. korszerű vízelvezetéssel
szerelem az utcán
sztrítart - a mutogató lányt a falon legutóbb Erdélyben láttam Nagyszeben mellett a Fogarasi havasokban...
Az egyik "jó" állapotban lévő óvárosi ház belseje
volt itt minden, még asztalosműhely is, egy garázsszerű benyílóban
és a száradó ruhák
12
a kedvenc ablakom
kilátás fentről
Ez a csíkozás is lehet, hogy Marseille-i nevezetesség, de ez nincs benn az öt szóban
ha erősen nézed középen a horizonton egy világítótornyot fogsz látni
kapu a városra
ne beszélj zöldségeket!
Marseille-i strand
Mondjuk itt elég mocsok a víz
régen halászkikötő volt
az uccsó naplemente
a függőágy
a hazaút napkeltéje.
Jean reggel
munka előtt még kivitt az autópályáig, ráadásul megajándékozott egy üveg
pastissal, ami helyi tömény pianevezetesség, kicsit olyan az íze, mint az
ouzonak, ánizspálinka, szerintem nagyon finom (ha vízzel felhigítod, zavaros
fehér lesz – nekem jobban bejött tisztán), csaptunk belőle néhány görbe estét
már itthon. Ráadásul Jean annyira a szívére vette, hogy 50 euroval indultam el,
hogy rámtukmált tíz eurot, nehogy éhenhaljak vagy valami, és így az lett az
eredménye az útnak, hogy több pénzzel jöttem haza, mint amennyivel elmentem. És
akkor végül Marseille-ról az öt jellemző szó: Colin, sigal, Petang, Pastis,
Panisse. A harmadik az egyedüli, amit nem mondtam még, ez annak a labdajátéknak
a neve, amiben nehéz golyókkal kell minél közelebb kerülni a főgolyóhoz, és
kiszúrni a többiek golyójával. Elvileg ez is innen van.
Kiálltam a
benzinkúthoz, ahova kitett Jean, és vártam. Kérdezgettem az embereket, nem
mennek-e Aix felé, ahol az autópálya kanyarodik Monaco irányába. Hát nem nagyon
volt szerencsém jó ideig, közben befutott két stoppos Lengyelországból, el is
mentek relaxálni egy időre a colinok közé. Kábé már két órája álltam ott,
amikor visszajöttek, és épp abban a pillanatban vett fel egy kedves anyóka,
amikor odaértek hozzám. Szerencsés váltás. A nénike kitett Aix mellett egy
felhajtónál, ami nem volt ugyan valami jó hely, de már így is tovább hozott,
mint ahova ment volna eredetileg. Gondoltam, itt megint nyomok egy
rohamgyaloglást a következő benzinkútig, vagy a kapukig, de épp csak átmásztam
az úton, jött egy autópályakarbantartós nagy furgon, megállt mellettem, és a
bentiek igencsak szúrós szemekkel méregettek, mit keresek én a sztrádán gyalog.
Összeszedtem minden franciatudásom, és megkértem őket, hogy vigyenek el a
kapukig, mire teljesen segítőkészek lettek egy pillanat alatt, beszállhattam
hátra a bólyákhoz meg homokzsákokhoz, és kitettek a legjobb helyen.
Ezután alig
álltam kinn tíz percet, megállt egy kamionos. Kiderült, hogy pakisztáni az
illető, Muhammad vagy Mahamud, sajnos a pontos magánhangzókra nem emlékszem, de
a prófétáéból származott a neve. Bécsbe szállított dinnyét, így ahogy jobban
összebarátkoztunk, úgy lett egyre biztosabb, hogy igencsak jó darabon el tud
hozni. Igencsak hányatott élete volt eddig sofőrömnek. Most Spanyolországban
él, és dolgozik kamionsofőrként, de járja egész Európát. Van családja otthon,
két gyerekkel, a legkisebbről még képet se látott, mert a felesége azt
szeretné, lássa a saját szemével. Szerencsére legfeljebb egy hónap múlva utazik
haza. Vagy már otthon is van. Régebben dolgozott Koreában is, Európába meg
eredetileg illegálisan vándorolt be, lehúzott fél évet konténerszállító hajón
olasz vizeken, hogy kiengedjék a szárazra, azt mesélte nagyon mocsok meló.
Utána sikerült hosszú idő alatt sok munkával átkerülnie Spanyolországba, ahol
egy barátja kitanította kamionszerelőnek, majd 4-5 év múlva itt lett sofőr.
Szegénynek olyan szétesőfélben lévő kamionja volt, hogy szerintem örült, hogy
egybenmaradt idáig.
Egész jól
beszélt angolul, így sokat dumáltunk, mutatott egy halom videót meg zenét a
mobiljáról pakisztáni meg indiai filmekből, aki ismeri bollywoodot, az tudja
milyen lehet, én néha nagyon bírom az ilyet. Sokat mesélt a szokásaikról, az
étkezésükről, a szent írásaikról, ott volt velem az arab világ egy kamionfülkében.
Én is mesélgettem neki dolgokat, de ő sok mindennel már tisztában volt ezelőtt
is, míg nekem nem nagyon voltak tapasztalataim az arab kultúrával. Ilyen pl. a
"halal", az olyan hentesüzletek, ahol tiszta húst árulnak muszlim
hitűeknek, ahol az állatot késsel ölik le és nem szöggel, és imádkoznak
felette. Vagy a másik ilyen Káin és Ábel története, ami náluk úgy szól, hogy
Ádámnak és Évának húsz fia és húsz lánya volt, ők házasodtak egymással, Káin
(akinek persze nem pont így hangzott a neve arabul) viszont irigy volt Ábel
szép feleségére, ezért ölte meg. A házasság is eléggé különbözik náluk,
egyrészt teljesen normális az unokatestvérrel való frigy (ezen pl spanyolban
frászt kapnak - mesélte), másrészt nem kell feltétlenül szerelem, a szülők
kitalálják, kihez ki illene, aztán persze megkérdezik, hogy jó-e ez így a
fiataloknak, és ha mindkét félről oké, akkor boldogság van. Nekem ez az
elképzelés nagyon távolinak tűnik, dehát Pakisztán nincs is épp közel...
Az út maga
hazafele szuper volt, főleg a francia riviéra és utána a Monacói rész, ahol
több száz méterrel a tenger felett haladt az autópálya alagútba be alagútból
ki, miközben a kinti részeken egy szál szalagkorlát volt az elválasztó a
szakadéktól és alatta a tengertől. Csodálatos látvány volt, sajnos túlságosan
lefoglalt ahhoz, semhogy képeket csináljak, de ez szerintem rendben van így, ez
pont olyan, amit élőben érdemes látni. Majdnem Velencéig eljutottunk az első
nap, közben Muhamad megosztotta velem az ebédjét is, pedighát ahogy nézzük én
közel sem vagyok tiszta a muszlim hit szerint, úgyhogy ezzel nagyon
megtisztelt. A pihenőben segítettem neki kicserélni egy kereket a kamionon, jó
móka volt, mert még soha nem csináltam ilyet, autón már igen, de azért a kamion
böhöm nagy kereke más dolog. Végül, hogy megünnepeljük a napot, Muhamad
kilopott egy dinnyét a rakomány közepéből cselesen, hogy ne lehessen látni, és
nagy vigyorgás közbe kettészeltük, aztán befaltuk az egészet. Igencsak
jólesett... Úgy beszéltük meg, hogy másnap reggel továbvisz még Mariborig, ha
nem találok előbb olyat aki esetleg épp Budapestre megy. Fogtam a cókmókom, és
elvonultam messzebb a kúttól, de végül konkrétan a sztráda mellett aludtam,
vicces látvány lehetett néhány autósnak akik elég szemfülesek voltak, hogy
kiszúrjanak.
Reggel jóval
előbb ébredtem, mint sofőröm, úgyhogy stoppolgattam egy darabig, kiírtam, hogy
Budapest, gondoltam, úgyis van fuvarom, max akkor szállok át a kényelmes
kamionból, ha hazáig visznek. Ilyen komformista lettem. Nézegettek is rendesen
az olaszok, hogy Budapest nem erre van, de sok kedvesen integető is volt. Végül
felébredt Muhamad, kicsit meglepődött, hogy ott vagyok, de aztán útközben elég
nagy hasznomat vette, mert már Szlovéniában a gyönyörű hegyek közt egy másik
kerék durrdefektet kapott, elkelt még egy ember. Végül egy nagy kamionkútnál
kirakott, adtam neki elérhetőséget, ha bármikor Budapesten járna, szóljon, őt
is nagyon megkedveltem. Kábé tíz percig battyogtam körbe a benzinkúton
kérdezgetve az embereket, amikor az utolsó pillanatban (épp szálltak be)
találtam egy magyar társaságot, akik erre jártak túrázni és épp Pestre
tartottak, ráadásul nagyon kedvesek voltak, és hazáig röpítettek.
kijutási kísérlet a pályára
pihenő a nagy út előtt
kerékcsere 1
finom puha ágy Velence mellett
Az utolsó hajnal
kerékcsere 2. A pályán - nehezítő körülmény
Hát ennyi
volt. Majdnem három hét, plusz tíz euro, gugli szerint 5372 km. Ennyi a
materiális egyenleg. A többi meg felbecsülhetetlen. Az jut eszembe, amit a
főszereplő mond az Amerikai szépség végén
"Nem érzek mást, csak hálát. Hülye kis életem
minden egyes percéért."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése