Az összegyűjtött kisebb javítások újabb felvonásában próbálok kissé bővebben beszámolni a hangszereken végzett munkákról, ugyanis ez volt a kérés előző alkalommal. Ezért, amennyire emlékeim engedik, leírom, mit követtem el egy-egy esetben. Azóta már egy negyedik csomagra való anyag is összegyűlt, de egyelőre örülök, hogy ezt meg tudom írni. Leírások a képek alatt.
|
Ez egy Cort akusztikus gitár, amin rejtélyes zörgés volt tapasztalható bizonyos megszólaltatott hangmagasságokban |
|
Egyrészt a híd volt részben felválva, de valószínűleg nem ez felelt elsősorban a kellemetlen zörgésekért. A hangszerben egy-két borda is felvált, illetve az aktív elektronika elemtartó doboza is laza volt, így bezöröghetett. |
|
elég érdekes hídragasztás, némileg megkarcolt lakkfelületre. Ezt mindenképp jobb volt kijavítani már csak a jobb rezgésátvitel miatt is. |
|
fa-fával összeragasztva sokkal hatékonyabb rezgéskapcsolásra képes, mint ha van közte egy lakkréteg. |
|
A híd, ragasztás előtt. Utána még megragasztottam a bordákat, amik felváltak, rögzítettem az elemtartót, és amennyire lehetett, kurtítottam a kábeleken, hogy azok is minél kevésbé zörögjenek a testben. |
|
Végül a leírtak együttes elvégzésével sikerült eltüntetni a kellemetlen rezonanciákat. |
|
ez egy nyaktörött Cremona klasszikus gitár volt, ha jól emlékszem. |
|
Ő egy Eko akusztikus jazzgitár. Az alsó felénél elvált a tető és a hát, azt ragasztottam újra, valamint a híd egyik állítócsavarját kellett újragondolni, mivel elveszett. |
|
a híd meglévő, működő csavarja |
|
a másik, pótolt csavar, aminek sajnos a belső átmérője nem egyezett az eredetivel, így nem volt állítható. |
|
végül költséghatékony megoldásként egy megfelelő méretű anyát forrasztottam össze egy alátéttel, hogy a híd összeszerelt állapotában is lehessen forgatni. |
|
recék ugyan nem lettek a kerületén, de így legalább használható |
|
Eko fej, olasz mű |
|
ragasztás |
|
egy újabb Cremona, és újra nyak- valamint hídragasztás |
|
a ragasztási felületről a lakk eltávolítása |
|
nyak eltávolítás. A rétegelt tető egy része is távozott a fogólappal, de ez az újraragasztásnál pontosan ugyanoda vissza is kerül. |
|
nyakragasztás |
|
egy újabb lakkra ragasztott híd. Nem jó ómen |
|
lakkmaradványok eltávolítása a faanyagról |
|
és kész |
|
híd megtisztítása |
|
újraragasztás után |
|
játékra készen |
|
csont felső- és alsónyergek készülnek két Fender akusztikus hangszerhez |
|
csontdarab nagyolása |
|
a meglehetősen sokat használt Fender akusztikus fogólapját is rendbehoztam |
|
a szennyeződések eltávolítása után |
|
vájatok mélységének beállítása |
|
A csontnyereg kompenzációjának feljelölése. A műanyag csak a húrkiosztás átmásolása miatt kellett, a tényleges kompenzáció mértékét éppen attól eltérően, a húrok tulajdonságai szerint kellett megválasztani. |
|
alul az új csontnyereg |
|
Fender akusztikus gitár új csont felső- és alsónyereggel |
|
Fender elektroakusztikus klasszikus gitár szintén új csont felső- és alsónyereggel |
|
Filep Károly fretless öt húros basszusgitár |
|
Nem tudom, milyen lehetett eredeti állapotában, de hozzám elég viharvert felületkezeléssel érkezett, ezt távolítottam el teljesen, előhozva a faanyagot, ami egyébként az egyik kedvencemnek számító fantasztikus színű paduk. |
|
eredeti (?) lakk maradványai |
|
fogalmam sincs, hogy került ilyen állapotba |
|
fretless wenge fogólap. Sajnos a bund nélkülivé alakítás sem volt a legprofibb módon végrehajtva, így sok sérülés maradt látható a bundok kiszedése miatt (ez pedig arra utal, hogy eredetileg nem fretless hangszer volt.) |
|
a nem köszörült húrok miatti kopások a fogólapon |
|
néminemű hétköznapi kosz a hangszedő mellett |
|
A hangszer háta - innen már el volt távolítva a lakk |
|
a nyakon elkezdtem a csiszolást |
|
teljes alakos hangszerkép |
|
paduk bütü csiszolás közben szépen kirajzolódik |
|
anyagok találkozása |
|
formás hátsó |
|
a következő egy újabb Cort akusztikus gitár, ezúttal fejtörés |
|
a szép törési felület miatt minden további nélkül vissza lehetett ragasztani a fejet. |
|
ragasztás |
|
persze azért nem volt olyan egyszerű a helyzet, az eredeti mellett még két párhuzamos törés sorjázott a nyakon, ezeket is meg kellett javítani |
|
végül a lakkot felcsiszoltam-políroztam |
|
A következő hangszer egy Jolana Disco Bass, furcsa pálcával, amit sajnos nem sikerült megfelelő működésre bírni |
|
Jolana Disco Bass teljes életnagyságban |
|
új nulladik bundot kapott |
|
új nulladik bund |
|
nem mindennapi testforma |
|
egy új felsőnyereg is készült a hangszerhez, a közepén kikönnyítve, hogy elférjen az elgörbült pálcacsavartól |
|
Ennél a Rockwood basszusgitárnál a test szép MDF-ből, kevésbé költői nevén farostból készült. |
|
kívülről persze egész mutatós |
|
ő pedig egy törött mandolinhúrláb, amit megragasztottam |
|
meglehetősen macerás szorítás volt |
|
ragasztás után |
|
maga a mandolin |
|
ugyanő hátulról |
|
Fender Jazzbass (valójában valószínűleg csak a matrica). Megvallom, nem bírok rájönni, mit végeztem rajta... |
|
Ezen az Ibanezen viszont határozottan emlékszem, hogy kulcsot cseréltem |
|
a tömör mahagóni test miatt nem egy könnyűsúlyú darab |
|
e következő darab nem épp pengetős hangszer - legalábbis szokványos értelemben. Egy különleges kalimba, ami egy tök-testből, egy fa rezonánsból, és a rá erősített fémnyelvekből áll. Különlegessége abban áll, hogy mindkét kezünket bele tudjuk dugni a hangszerbe. A kezek mozgatásával pedig a hangszínt, illetve hangerőt lehet szabályozni |
|
azért került hozzám, hogy a testen keletkezett repedéseket javítsam meg |
|
jól látszik a testen lévő repedés |
|
itt még jobban |
|
abszolút egyedi díszítés |
|
belső |
|
belülről enyvvel és egy színezett gézlappal erősítettem meg a repedést, miután megragasztottam |
|
belső erősítés |
|
ragasztás után |
|
egy mahagóni akusztikus gitár lakkhibája |
|
először eltüntettem a fekete filcnyomokat, amit azért használtak, hogy kevésbé legyen feltűnő a sérülés |
|
lakkretusáláshoz a hangszer többi részének kimaszkolása |
|
szintbe feltöltve |
|
a szem számára természetesen nem lett láthatatlan, de a kéznek igen |
|
egy csont alsónyereg is készült |
|
és persze akkor már felsőnyereg is |
|
éés ő is egy Cort, mert ezt közben elfelejtettem |
|
Itt egy Neubauer elnevezésű német akusztikus jazzgitár látható, éppen darabokban. Hozzám a nyak újraragasztására került. |
|
nyakpersely |
|
nyaktő |
|
megtisztítva |
|
A kitört darab miatti nyaktőpótlás |
|
ugyanerre a szoros illeszkedés miatt oldalt is szükség volt |
|
formázás |
|
ragasztás |
|
kilazult bundokat is vissza kellett ragasztani |
|
A hangszer, használatra készen. Érdekesség, hogy legközelebb a hangszert egy német aukciósház kirakatában láttam az interneten. És hogy miből tudtam, hogy pont azt látom, amelyiket én újítottam fel? Mert a külön húrtartós hangszerekre a nem kívánatos rezgések tompítása végett mindig felteszek egy csík filc-anyagot, jelenleg épp pirosat, mert az van készleten. Ezt pedig nem nagyon szokták eltávolítani, és nem hinném, hogy más is pont ilyet használna... |
A hangszerről, és még jó néhány érdekes gitárról képeket találhattok
itt
|
Németország után a Szovjetúnió szülötte, egy orosz hét húros gitár. Itt épp tetőfelválás-ragasztás |
|
Ezután a nyakat illesztettem újra |
|
Az orosz gitárok sajátosságaihoz híven a nyak itt is egy állítócsavarral szabályozható szöget zár be a tetővel. Mivel azonban ezt a beállítást nem kell túl gyakran elvégezni, a megfelelő szögben rögzítettem a hangszer nyakát egy kis jávor faékkel. |
|
a felesleg ledolgozva |
|
orosz gitár hét helyett hat húrral felszerelve |
|
Ezen a Squier Stratocasteren egy teljes beállítást csináltam |
|
Ő pedig - ha jól emlékszem - egy Fender Telecaster. A nyakpersely egyik sarkánál volt lepattanva a lakk, ezt kellett retusálnom. |
|
újrafújás |
|
csiszolás előtt |
|
szintbe hozva |
|
ezt sajnos ennél jobban nem tudtam eltüntetni az adott körülmények közt. |
|
beállítás |
Hát ennyi volt a harmadik válogatás a javított hangszerekből. Ezen kívül is vannak javítások, de ezek általában annyira rutinmunkák, vagy sürgősek, hogy nincs időm lefotózni őket.
Kimaradt az én kis western cremonám :'(
VálaszTörlésNem maradt ki ;) Róla külön bejegyzés lesz :)
Törlés