Az összegyűjtött kisebb javítások újabb felvonásában próbálok kissé bővebben beszámolni a hangszereken végzett munkákról, ugyanis ez volt a kérés előző alkalommal. Ezért, amennyire emlékeim engedik, leírom, mit követtem el egy-egy esetben. Azóta már egy negyedik csomagra való anyag is összegyűlt, de egyelőre örülök, hogy ezt meg tudom írni. Leírások a képek alatt.
 |
Ez egy Cort akusztikus gitár, amin rejtélyes zörgés volt tapasztalható bizonyos megszólaltatott hangmagasságokban |
 |
Egyrészt a híd volt részben felválva, de valószínűleg nem ez felelt elsősorban a kellemetlen zörgésekért. A hangszerben egy-két borda is felvált, illetve az aktív elektronika elemtartó doboza is laza volt, így bezöröghetett. |
 |
elég érdekes hídragasztás, némileg megkarcolt lakkfelületre. Ezt mindenképp jobb volt kijavítani már csak a jobb rezgésátvitel miatt is. |
 |
fa-fával összeragasztva sokkal hatékonyabb rezgéskapcsolásra képes, mint ha van közte egy lakkréteg. |
 |
A híd, ragasztás előtt. Utána még megragasztottam a bordákat, amik felváltak, rögzítettem az elemtartót, és amennyire lehetett, kurtítottam a kábeleken, hogy azok is minél kevésbé zörögjenek a testben. |
 |
Végül a leírtak együttes elvégzésével sikerült eltüntetni a kellemetlen rezonanciákat. |
 |
ez egy nyaktörött Cremona klasszikus gitár volt, ha jól emlékszem. |
 |
Ő egy Eko akusztikus jazzgitár. Az alsó felénél elvált a tető és a hát, azt ragasztottam újra, valamint a híd egyik állítócsavarját kellett újragondolni, mivel elveszett. |
 |
a híd meglévő, működő csavarja |
 |
a másik, pótolt csavar, aminek sajnos a belső átmérője nem egyezett az eredetivel, így nem volt állítható. |
 |
végül költséghatékony megoldásként egy megfelelő méretű anyát forrasztottam össze egy alátéttel, hogy a híd összeszerelt állapotában is lehessen forgatni. |
 |
recék ugyan nem lettek a kerületén, de így legalább használható |
 |
Eko fej, olasz mű |
 |
ragasztás |
 |
egy újabb Cremona, és újra nyak- valamint hídragasztás |
 |
a ragasztási felületről a lakk eltávolítása |
 |
nyak eltávolítás. A rétegelt tető egy része is távozott a fogólappal, de ez az újraragasztásnál pontosan ugyanoda vissza is kerül. |
 |
nyakragasztás |
 |
egy újabb lakkra ragasztott híd. Nem jó ómen |
 |
lakkmaradványok eltávolítása a faanyagról |
 |
és kész |
 |
híd megtisztítása |
 |
újraragasztás után |
 |
játékra készen |
 |
csont felső- és alsónyergek készülnek két Fender akusztikus hangszerhez |
 |
csontdarab nagyolása |
 |
a meglehetősen sokat használt Fender akusztikus fogólapját is rendbehoztam |
 |
a szennyeződések eltávolítása után |
 |
vájatok mélységének beállítása |
 |
A csontnyereg kompenzációjának feljelölése. A műanyag csak a húrkiosztás átmásolása miatt kellett, a tényleges kompenzáció mértékét éppen attól eltérően, a húrok tulajdonságai szerint kellett megválasztani. |
 |
alul az új csontnyereg |
 |
Fender akusztikus gitár új csont felső- és alsónyereggel |
 |
Fender elektroakusztikus klasszikus gitár szintén új csont felső- és alsónyereggel |
 |
Filep Károly fretless öt húros basszusgitár |
 |
Nem tudom, milyen lehetett eredeti állapotában, de hozzám elég viharvert felületkezeléssel érkezett, ezt távolítottam el teljesen, előhozva a faanyagot, ami egyébként az egyik kedvencemnek számító fantasztikus színű paduk. |
 |
eredeti (?) lakk maradványai |
 |
fogalmam sincs, hogy került ilyen állapotba |
 |
fretless wenge fogólap. Sajnos a bund nélkülivé alakítás sem volt a legprofibb módon végrehajtva, így sok sérülés maradt látható a bundok kiszedése miatt (ez pedig arra utal, hogy eredetileg nem fretless hangszer volt.) |
 |
a nem köszörült húrok miatti kopások a fogólapon |
 |
néminemű hétköznapi kosz a hangszedő mellett |
 |
A hangszer háta - innen már el volt távolítva a lakk |
 |
a nyakon elkezdtem a csiszolást |
 |
teljes alakos hangszerkép |
 |
paduk bütü csiszolás közben szépen kirajzolódik |
 |
anyagok találkozása |
 |
formás hátsó |
 |
a következő egy újabb Cort akusztikus gitár, ezúttal fejtörés |
 |
a szép törési felület miatt minden további nélkül vissza lehetett ragasztani a fejet. |
 |
ragasztás |
 |
persze azért nem volt olyan egyszerű a helyzet, az eredeti mellett még két párhuzamos törés sorjázott a nyakon, ezeket is meg kellett javítani |
 |
végül a lakkot felcsiszoltam-políroztam |
 |
A következő hangszer egy Jolana Disco Bass, furcsa pálcával, amit sajnos nem sikerült megfelelő működésre bírni |
 |
Jolana Disco Bass teljes életnagyságban |
 |
új nulladik bundot kapott |
 |
új nulladik bund |
 |
nem mindennapi testforma |
 |
egy új felsőnyereg is készült a hangszerhez, a közepén kikönnyítve, hogy elférjen az elgörbült pálcacsavartól |
 |
Ennél a Rockwood basszusgitárnál a test szép MDF-ből, kevésbé költői nevén farostból készült. |
 |
kívülről persze egész mutatós |
 |
ő pedig egy törött mandolinhúrláb, amit megragasztottam |
 |
meglehetősen macerás szorítás volt |
 |
ragasztás után |
 |
maga a mandolin |
 |
ugyanő hátulról |
 |
Fender Jazzbass (valójában valószínűleg csak a matrica). Megvallom, nem bírok rájönni, mit végeztem rajta... |
 |
Ezen az Ibanezen viszont határozottan emlékszem, hogy kulcsot cseréltem |
 |
a tömör mahagóni test miatt nem egy könnyűsúlyú darab |
 |
e következő darab nem épp pengetős hangszer - legalábbis szokványos értelemben. Egy különleges kalimba, ami egy tök-testből, egy fa rezonánsból, és a rá erősített fémnyelvekből áll. Különlegessége abban áll, hogy mindkét kezünket bele tudjuk dugni a hangszerbe. A kezek mozgatásával pedig a hangszínt, illetve hangerőt lehet szabályozni |
 |
azért került hozzám, hogy a testen keletkezett repedéseket javítsam meg |
 |
jól látszik a testen lévő repedés |
 |
itt még jobban |
 |
abszolút egyedi díszítés |
 |
belső |
 |
belülről enyvvel és egy színezett gézlappal erősítettem meg a repedést, miután megragasztottam |
 |
belső erősítés |
 |
ragasztás után |
 |
egy mahagóni akusztikus gitár lakkhibája |
 |
először eltüntettem a fekete filcnyomokat, amit azért használtak, hogy kevésbé legyen feltűnő a sérülés |
 |
lakkretusáláshoz a hangszer többi részének kimaszkolása |
 |
szintbe feltöltve |
 |
a szem számára természetesen nem lett láthatatlan, de a kéznek igen |
 |
egy csont alsónyereg is készült |
 |
és persze akkor már felsőnyereg is |
 |
éés ő is egy Cort, mert ezt közben elfelejtettem |
 |
Itt egy Neubauer elnevezésű német akusztikus jazzgitár látható, éppen darabokban. Hozzám a nyak újraragasztására került. |
 |
nyakpersely |
 |
nyaktő |
 |
megtisztítva |
 |
A kitört darab miatti nyaktőpótlás |
 |
ugyanerre a szoros illeszkedés miatt oldalt is szükség volt |
 |
formázás |
 |
ragasztás |
 |
kilazult bundokat is vissza kellett ragasztani |
 |
A hangszer, használatra készen. Érdekesség, hogy legközelebb a hangszert egy német aukciósház kirakatában láttam az interneten. És hogy miből tudtam, hogy pont azt látom, amelyiket én újítottam fel? Mert a külön húrtartós hangszerekre a nem kívánatos rezgések tompítása végett mindig felteszek egy csík filc-anyagot, jelenleg épp pirosat, mert az van készleten. Ezt pedig nem nagyon szokták eltávolítani, és nem hinném, hogy más is pont ilyet használna... |
A hangszerről, és még jó néhány érdekes gitárról képeket találhattok
itt
 |
Németország után a Szovjetúnió szülötte, egy orosz hét húros gitár. Itt épp tetőfelválás-ragasztás |
 |
Ezután a nyakat illesztettem újra |
 |
Az orosz gitárok sajátosságaihoz híven a nyak itt is egy állítócsavarral szabályozható szöget zár be a tetővel. Mivel azonban ezt a beállítást nem kell túl gyakran elvégezni, a megfelelő szögben rögzítettem a hangszer nyakát egy kis jávor faékkel. |
 |
a felesleg ledolgozva |
 |
orosz gitár hét helyett hat húrral felszerelve |
 |
Ezen a Squier Stratocasteren egy teljes beállítást csináltam |
 |
Ő pedig - ha jól emlékszem - egy Fender Telecaster. A nyakpersely egyik sarkánál volt lepattanva a lakk, ezt kellett retusálnom. |
 |
újrafújás |
 |
csiszolás előtt |
 |
szintbe hozva |
 |
ezt sajnos ennél jobban nem tudtam eltüntetni az adott körülmények közt. |
 |
beállítás |
Hát ennyi volt a harmadik válogatás a javított hangszerekből. Ezen kívül is vannak javítások, de ezek általában annyira rutinmunkák, vagy sürgősek, hogy nincs időm lefotózni őket.
Kimaradt az én kis western cremonám :'(
VálaszTörlésNem maradt ki ;) Róla külön bejegyzés lesz :)
Törlés