Van az a fajta sérülés, az egyik lehető legszerencsétlenebb, amikor a törési felület nagyon kicsi, így közvetlen ragasztásra nincs remény. Az itt bemutatott Epiphone akusztikus gitár pontosan ilyen balesetben vesztette el a fejét. Mint minden más sérülésnek, ennek is létezik gyógymódja, csak épp sokkal több munkával jár, mint a sima ragasztás. Úgy kell átalakítani a törési felületet, hogy illeszthető síkokat adjon ki, amikhez egy külső fadarab toldásával hozzá lehet ragasztani a széttört részeket. A technika nem bonyolult, inkább idő és türelemigényes, hogy addig dolgozzon rajta az ember, amíg tökéletes nem lesz. Ha valahol hézag marad, a ragasztó nem lesz képes egyben tartani a darabokat, és újból szétválnak a részek. De inkább mutatom képeken, hogy mi történt.
|
Így érkezett a gitár. Korábban már volt sok olyan törés, ahol ferdén, akár a nyak fej illesztésnél tört a fa, ott elég volt ragasztani, de ezeket a szabálytalan törésű részeket még összerakni sem lehetne újra. |
|
nehezítő tényező a pálca, ami a nyakat merevíti, ugyanakkor a faanyagot az árok miatt gyengíti, azért is épp itt tört el. |
A fent említett illesztési síkokat először papíron megterveztem a pontos méretekkel, és csak ezután mertem nekiállni a fa ledolgozásának. A nagyját, illetve az egyik síkot marógéppel, a vele szöget bezáró pótsíkot pedig vésővel dolgoztam ki, majd citlinggel, csiszolópapírral finomítottam.
|
marógépes ledolgozás kezdete a fejen |
|
A végleges vastagság elérése. Egy pár mm-es réteget hagytam meg a fejből, hogy erősítse a ragasztást, de nem ez az elsődleges illesztőfelület. A két lyuk a pálcatakaró lemez rögzítő csavarjainak furata. |
|
ugyanez a nyakon |
|
itt figyelni kellett, hogy a marófejjel nehogy belemenjek a fém pálca végébe, így kevésbé tudtam véglegesre marni |
|
ezután jöhetett a maradék levésése, a szög előzetes meghatározásával |
|
vésővel elérhető végleges állapot |
|
aztán ugyanezt eljátszottam a fejen is |
|
majd jöhetett a finomítás |
|
végleges |
|
így illenek egymáshoz a részek, bár így persze keletkezett némi hiány |
|
a jobb alsó papíron már látható a toldás előre kidolgozott alakja. Nélkülözhetetlen a pontos vonalzó és szögmérő |
Az eddig leírtak a munkának csak az első részét tették ki. A ragasztási felületek újbóli meghatározása, és megnövelése után el kell készíteni a külső toldást, amit ebben az esetben a nyak alapanyagául is szolgáló mahagóniból dolgoztam ki, csak épp nem khayaból, hanem sapelliből, mert az sokkal erősebb és keményebb fajta. Maga a kidolgozás nem bonyolult, főleg, ha előre pontosan megterveztük a méreteket. Pontosan a pozitívját kell elkészítenünk a nyak és fej közötti hiánynak.
|
a toldáshoz kivágott mahagóni darab |
|
a pálca helyének kivágása |
|
a másodlagos felület kidolgozása |
|
a nyak-fej dőlésszöget is a toldó darab határozza meg, ez esetben természetesen alkalmazkodva az eredeti megoldáshoz |
|
a teljes alak tömbben |
Lelkiismeretes és izzasztó illesztgetés után először próbaszorítást végeztem, aztán először a nyak végére ragasztottam a toldást, majd ehhez hozzá a fejet, ügyelve arra, hogy mindenhol hézagmentesen illeszkedjenek, és jó szöget zárjanak be egymással.
|
nyak és toldás ragasztása |
|
készülődés a fejragasztáshoz |
|
újból egyben a hangszer |
|
száradás után |
A harmadik munkafázis a toldás felesleges részének ledolgozása, és nyakhoz idomítása volt, majd jöhetett a lakkozás. Itt legfőképpen arra kell figyelni, hogy a nyak lakkozását ne sértsük meg, csak amennyire muszáj, illetve a felületek a kényelmes fogás érdekében teljesen egy szintbe kerüljenek.
|
nagyolás késsel |
|
mélységek meghatározása fűrésszel |
|
felesleg ledolgozása vésővel, gyaluval |
|
majd kedvenc ráspolyommal, ami akár pallosnak is elmenne |
|
a finomítás már újból élesre fent késsel, gyaluval |
|
majd legvégül csiszolással, egyre finomabb papírral |
|
a felületek egy szintbe hozása |
|
lakkozás előtt a korábban már többször emlegetett necceléssel tüntettem el a nedvesség hatására felhajló szálvégeket |
|
a lakkozáshoz színtelen nitro lakkot alkalmaztam |
|
szép erezetű sapelli mahagóni |
|
a találkozás |
|
a fej felől |
|
véglegesen |
A megfelelő méretű ragasztási felületek és az erősebb toldóanyag miatt nem kell tőle tartani, hogy hasonló baleset újból bekövetkezik, mert már nem ez a hangszer leggyengébb pontja. Ettől persze még nem árt vigyázni rá. Sajnos a teljes hangszerről a javítás után elfelejtettem képet csinálni, amit igencsak sajnálok, dehát már nem tudok rajta segíteni. Szerencsére gazdája nagyon örült neki, és ez a lényeg.
Ezt is nagyon jó volt végignézni, köszönöm a beszámolót és a képeket. Mindig elámulok a precizitásodon.
VálaszTörlésZa
Szia! Színt nem is akartad összehozni? Mmint, hogy az eredeti színt megközelíteni a javításon?
VálaszTörlésSzia! Nem, mert ugyanolyat nem tudtam volna kihozni, és úgy éreztem a natúr mahagóni szebb, mintha megpróbáltam volna közelíteni az eredeti lakkhoz.
TörlésSzia! Minden képtől megdöbbentem, hogy mennyire ügyetlen vagyok.... legalábbis hozzád képest :-) Gratulálok! Te pesten dolgozol? Bundozás, és síkozás mennyiért szoktál vállalni? Köszönöm a választ
VálaszTörlésSzia!
TörlésElsősorban türelem kérdése a dolog szerintem. Ha szeretnél hozni javítást, írj egy ímélt a hangszerelmes@gmail.com címre, ott megbeszélhetjük a részleteket.
Nagyon tetszik a munkád,ügyes vagy.
VálaszTörlésEgy kérdésem lenne,milyen ragasztót használtál ennél a munkádnál?
Üdv!
TörlésMinden famunkánál kétfajta ragasztót használok, vagy a Titebond nevezetű diszperziósat, vagy csontenyvet. Itt az előbbit használtam, mert nem kell később bontani, itt érhető el pl.:
http://kil.hu/kiegeszitok/index.php?mid=14eb24f2215b9e&f_from=0&f_to=10&pmid=150212f2bee680