Ez a bejegyzés nem egy szakszerű javításról fog szólni, hanem a menthető mentéséről. Egy egyébként is komolytalan klasszikus gitár került hozzám, hogy eldöntsem, tudok-e még kezdeni vele valamit. Komoly hangszerrel ilyen állapotban már csak a rezonáns cseréjével foglalkoznék, más kérdés, hogy tömör tetővel készített gitárral ilyen nem fordul elő.
|
ez mi? |
Az történt ugyanis, hogy a híd, a rétegelt lemez tető felső két rétegével együtt felszakadt teljes felületén. Ennek legfőbb oka az lehetett, hogy a rétegelt lemez annyira silány minőségű volt, hogy magukat a rétegeket sem tudta összetartani. (akinek van a rétegre jó szinonimája, küldheti).
Mivel a hangszer eleve sem képviselt értéket, nem volt vesztenivaló, így némileg barbár módszerekkel megszabadultam a menthetetlentől, és megtartottam a maradékot. Természetesen hol lenne ez a blogbejegyzés, ha valaki már nem próbálta volna már meg házi módszerekkel megoldani valahogy a gondot, ez szokás szerint valószínűleg tetézte a bajt, legalább annyiban, hogy pár órával több ideig kapirgálhattam a gumis ragasztómaradékokat.
Jöjjenek a további képek a javítás előtti állapotról:
|
ilyennel még nem találkoztam |
|
a másik oldal se kutya |
|
egy szokatlan látvány |
|
mivel a javítás végeztével elfelejtettem fényképet készíteni a teljes hangszerről, ez az egy van, de talán nem olyan nagy baj ez |
A "javítás" úgy zajlott, hogy a hidat a tető lehető legnagyobb részének helyén tartásával levéstem, majd injekciós tűvel ragasztót fecskendeztem minél mélyebben az elvált rétegek közé ott is, ahol nem szakadt fel a tető. Ezek után a felületet olyanra alakítottam, hogy majd rá lehessen ragasztani a hidat, ami nem volt egyszerű, főleg a korábbi ragasztási próbálkozás miatt. Mivel jelentős anyagmennyiséget voltam kénytelen elvenni a tetőből, az elvékonyodott a ragasztási felületnél, így szükségessé vált, hogy belülről megerősítsem fenyőlapokkal és jávor furnérral. Ezeket a munkákat láthatjátok most a képeken:
|
megszabadítottam a hidat |
|
a nagyobb különvált maradványokat is visszaragasztottam |
|
ragasztó befecskendezése után a tető rétegeinek újraragasztása és préselése |
|
a beragasztandó erősítések |
|
először a szélsőket ragasztottam fel (belülről) |
|
közben megtisztogattam a hidat |
|
A belső erősítések felragasztásra készen. Mindjárt megmutatom, miért pont ilyenek |
|
a két szélső erősítést már én ragasztottam be, és látszik, hogy a tető belső rétege már eleve valami hulladék préselt fenyőszármazék |
|
a belső erősítések felragasztása |
|
Így már nagyobb felületen tart a tető, és elegendő vastagságú |
|
|
a híd pozíciójának kiszámolása és felrajzolása |
|
Majd a tetőfelület szabályossá tétele. Mivel Titebonddal ragasztottam vissza a rétegeket a helyükre, és annak kötése erősebb, mint maga a fa, nem tartottam tőle, hogy újból elválna majd a híd. |
|
ragasztás előtti állapot, ennél több anyagot már nem akartam elvenni |
|
a szorítópofák elkészítése és kipróbálása |
|
a híd visszaragasztása |
Továbbra is tartom, hogy minden hangszer megérdemli, hogy megjavítsák. Ugyanakkor ez a gitár szerintem valójában nem hangszer, inkább csak alakjában utánozza. Az anyagválasztás bizonyos szintű igénytelensége alatt már szinte mindegy is, hogy maga a kidolgozás milyen. Az utóbbin lehet javítani, az előbbin kevésbé. Azért vállaltam el mégis ezt a munkát, mert a gazdájának érthető célja volt vele, tábortűz melletti szórakoztatásra szánta, tehát nem lesz ez valakinek a fő zeneszerszáma, csak egy alkalmi eszköz. Arra megfelel még így is, feltéve, hogy mindenki kellően illuminált a tűz körül. :)
Így néz ki elkészült állapotban:
|
sajnálom, hogy ennek a gitárnak a létrehozásába valaki energiát fektetett |
|
a külcsín nem volt szempont ez alkalommal |
|
helyén van, jó eséllyel nem szakad fel újra, és ennyi kellett |
|
és jelezném az otthon hangszereken barkácsolóknak, hogy még egy ilyen alacsony igényű javításnál is lehet rontani a helyzeten, ha nem gondoljuk át, az általunk választott anyagok/módszerek megfelelnek-e a célnak. |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése