2015. február 21., szombat

Csendes tárgyak V. - befőző fakanál

Az itt bemutatott tárgy egy újabb ajándék volt családtag számára. Egy égerfából készült fakanálról van szó, amit lekvárbefőzéshez készítettem, de használható bármilyen feladathoz, ahol valami öblösebb kanálfélére van szükség. Még nyáron készült el ez a darab, de azóta is jól működik, remélem még sokáig így marad. Hosszantartó használhatóságának legfőbb oka szerintem az az újfajta olaj, amit a nagy igénybevételnek kitett, vagy nedvességgel érintkező faanyagok felületkezelésére választottam. A neve Biopin munkalap keményolaj, és olaj létére kifejezetten ellenálló és tartós felületet képez. Mélyen beleivódik a fába, és száradás után kikristályosodva a felület keménységét is növeli. Itt a gyártó oldala, okosodjatok: biopin


Ahogy az kiderül, ami még külön pozitívum, hogy nem tartalmaz mérgező anyagot, így érintkezhet étellel is. Hátránya, hogy állati drága... (7,5 dl 5-6 ezer forint körül van) Sajnos ez van, de nekem egyes munkáknál nagyon hasznos, így megérte beruháznom rá. Ha valaki használná, arra érdemes odafigyelni, hogy jól szellőző helyen olajozzon, valamint hogy az olajos rongyot ne tegye zárt helyre, amíg teljesen ki nem szárad, mert öngyulladás veszélyes.

A kanál készítése már nem ismeretlen a blog olvasói számára, hiszen korábban is készült már ilyesmi, ez most csak anyagában, méretében és alakjában különbözik. Vagyis majdnem mindenben, de azért ez is kanál. A képek magukért beszélnek, úgyhogy én nem is veszem el tőlük a szót:

Egy fahasábból kivágott éger blokk adja az alapot a kanálhoz, és az egyszerűbb hozzáférhetőség kedvéért először a fejben lévő mélyedést készítettem el, mert így még kényelmesen hozzá tudtam szorítózni az asztalhoz.
egy íves véső és gumikalapács segítségével hamar elérjük a kívánt mélységet.

utána jöhet némi finomítás
majd a körvonal lenagyolása
és a belső durva csiszolása
a kinagyolt forma
a hátoldalt is vésővel, a fej-nyél csatlakozásnál pedig késsel dolgoztam ki

majdnem végleges forma, egyre apróbb forgácsok. A nyél alakításához már előszedtem a plasztikagyalukat is.
pirográfos nyéldíszítés
a kicsiszolt fej

és ugyanez olajozva
a felületkezelés szépen elmélyíti az éger színét

akasztó és díszítés




csatlakozás

remélem kedvet kaptatok a kanálkészítéshez
Érdekesség, hogy talán épp a biopin olaj használatából kifolyólag még mindig nem szőrösödött ki a kanál fája, otthon használják, nem csak lekvárfőzésre, szóval emiatt is tudom ajánlani a fent említett felületkezelő anyagot.

1 megjegyzés: