2015. június 20., szombat

Egmond üreges testű gitár felújítás

A hollandiai eredetű Egmond márkanév valószínűleg nem cseng sokak számára ismerősen, pedig egy időben az ő gyáruk volt a legnagyobb európai gitár-gyár. Uilke Egmond hangszerüzletében még kelet-európai hangszereket árult, fiai viszont az Egmond nevet már saját tervezésű hangszereik fémjelzésére használták. Apjuk 1932-ben indította vállalkozását. Általánosságban elmondható, hogy a gyár, ami végül Bestben épült meg, inkább az alsó-közép kategóriát célozta meg, így a minőség helyett inkább a nagy gyártási volumen volt a cél, mint pl. a Harmony Egyesült Államokbeli hangszergyártónál. Ennek ellenére azért voltak magas szintű hangszereik is, természetesen kisebb példányszámban. A márka történetéről itt olvashattok bővebben, van egy érdekes gyártósori videó is a 60-as évekből, tanulságos. Itthon nem nagyon találkozunk a márka képviselőivel, aminek a fő oka, hogy Kelet-Európát már ekkoriban is a jó kis csehszlovák és NDK-s hangszerek uralták. Az Egmond piaca elsősorban Nyugat-Európa és az Egyesült Államok volt, egészen addig, amíg meg nem jelentek az olcsó kelet-ázsiai, elsősorban koreai gyárak, ami aztán végül a cég csődjét is eredményezte.

A ma bemutatott hangszer önmagában valószínűleg a cég közép-kategóriás gitárjai közé tartozott. Gyakorlatilag egy akusztikus építésű Les Paul kópia. Üreges szerkezete ellenére alapvetően elektromos használatra van kitalálva, a lemezek rétegeltek, és nem gondolták túl a terveket. Két humbucker hangszedő kapott helyet rajta, így hangkarakterében is valószínűleg valahol a Les Paul és az átmenő tőkés ES széria volt a cél. A hangszer egyébként tisztességesen meg van csinálva, látszik, hogy volt már elegendő tapasztalatuk a gyártásban, amikor ez a hangszer kijött. Inkább a megoldások hagynak még némi kívánnivalót maguk után, nem a megvalósítás. 

A hangszer gazdája arra kért meg, hogy hozzuk ki a lehető legtöbbet a hangszerből, hogy egy jól használható profi gitár legyen belőle. Ehhez először is rendbe kellett hoznom a hangszer belsejében a bordafelválásokat, átalakítanom a gagyi nyakfelfüggesztést és újragondolni a híd-húrtartó megoldást. Ezen kívül persze sokminden más is megváltozott a hangszeren, de erről a képeket követve írok.

ezt rejtette a fogólap egyik berakása
Ez a nyakrögzítési megoldás pedig már ismerős lehet a hagyományos orosz gitárokról. Annyi a különbség, hogy itt a fogólap felől is megcsavarozták a nyakat, gondolom nagyobb stabilitás elérése érdekében. Ettől persze még ezzel a módszerrel is össze-vissza mozog a nyak.
Ahogy különszedtem a nyakat és a testet, párhuzamosan kezdtem el dolgozni a kettőn. A testen először a bordázatot ragasztottam meg, mert sok helyen felvált. A tetőn szimpla X-bordázat volt, míg a háton semmi, a kettő között pedig egy - a cimbalom lélekhez hasonlatos - összekötő faelem volt beragasztva. Ez elsősorban azt a célt szolgálta, hogy a gitár eredeti tremolos hídmegoldásának a megfelelő stabilitást biztosítsa, több-kevesebb sikerrel, ugyanis a testben az összes tetőre ragasztott elem felvált. A tremolohoz a hangszer gazdája nem ragaszkodott, így azt eltávolítottam a gitárról (egyébként nem kár érte, mert nagyon kezdetleges konstrukció volt). Ehelyett egy, a jazzgitárokon bevált húrtartó, és hídmegoldás lett a nyerő, ezt majd látjátok. A nyakon mindeközben ráncbaszedtem a bundokat, megsíkoltam, profiloztam őket, majd a nyaktövet vettem kezelésbe, és ráragasztott fadarabokkal olyanná alakítottam, hogy hagyományosan be lehessen ragasztani a nyakfészekbe, így egy valóban stabil nyakat teremtve.


Síkolás közben. Találós kérdés, hogy a négy nyak közül gyártási idejét tekintve melyik kakukktojás (Egmond, Teisco, Sqier, Orfeus)
bordaragasztás a testen
A nyaktő átalakítása
olyan méretűre kellett megcsinálnom, hogy feszesen illeszkedjen a nyakfészekbe
A fej, ahol a felesleges lyukakat kipuskáztam
felpolíroztam, amennyire lehetséges
majd új kulcskészletet szereltem fel
stílusában is teljesen passzol szerintem
a nyaktuskó oldalainak toldása
közben a bundok frissen és tisztán
A korábban említett lélekszerű tünemény, ami a húrok húzóerőit hivatott semlegesíteni valamelyest az eredeti tremolo hídnál.
A bal oldali f-nyílás azért lett gyárilag kibővítve, hogy a potmétereket azon keresztül be lehessen helyezni.
test tisztítás előtt

és után


Mivel az eredeti tremolot eltávolítottam, a helyén támadt egy tisztességes méretű üreg, ami amellett, hogy nem túl mutatós, gyengíti is a szerkezetet. Ezért egy darab juharfával készítettem ide egy dugót, amit megpróbáltam nem túl feltűnőre csinálni, ezért végül a hangszer széléhez hasonlóan feketére festettem, mivel ilyen kis felületen nem nagyon tudtam volna a sunburst hatást utánozni.

a pótdarab és a nyílás kinagyolva
a névjegy ez alkalommal olyan helyre került, amit nem sokan fognak megnézni
finomillesztés után beragasztottam a helyére
majd száradás után jöhetett a felesleg ledolgozása és a plasztikához való hozzáigazítás



végül fekete színt kapott

nem mondom, hogy a legelegánsabb megoldás, de egyrészt felszerelve nem feltűnő, másrészt elég nagy pazarlás lett volna ezért a teljes testet újralakkozni
közben alakul a nyaktő
A nyakfészek életnagyságban. Itt nem nagyon vacakoltak tömörfával, ami meg is hozta gyümölcsét, ugyanis jó pár réteg elvált egymástól, de ezeket a nyak beragasztása előtt javítottam.
gitár nyak ragasztás

Ügyelni kellett a nyak oldalirányú szögére, a test síkjával bezárt szögére, és persze arra, hogy teljesen középen álljon. Nem volt egyszerű
gitár nyak ragasztás
Beragasztás. A korábban nyakállítást szolgáló csavar most már csak a szorítást segíti, száradás után eltávolíthattam volna, de a hangszer gazdáját nem zavarta, így a helyén maradt.
gitár nyak ragasztás
A maradék felső hézag pótlása
A nyak ragasztásával, az elektronika összeszerelésével és a tremolo "gödör" megszüntetésével elkészültem a felújítás első szakaszával, és jöhetett a még szükséges alkatrészek felszerelése, valamint elkészítése. Csináltam a gitárhoz még egy koptatót, ami a Gibson Les Paul gitárokon lévőkhöz hasonlít, valamint a hidat, amit egyedileg készítettem.

gitár koptató készítés
Valószínűleg az eredeti koptató is úgy volt elhelyezve a hangszeren, hogy eltakarja az f-nyílás kiszélesített végét, ezt én sem akartam máshogy.
gitár koptató készítés
a mintadarab elkészítése egy kábeldob rétegeltlemezéből
gitár koptató készítés
A jobb oldalon látható a mintadarab, amit lekövetve majd kimarom a végleges darabot. A bal oldalon egy elektronika fedőlemez látható, amiről majd később fogok írni egy másik bejegyzésben.
gitár koptató készítés
koptató felszerelve
Az új híd alapanyaga: ovangkol
az alsó elem már a tetőre lett illesztve, ez a talp
a felső elem magasságának meghatározása után levágtam a felesleget
alapanyagok kinagyolva
a csont helyének kifúrása
majd kivésése
a talpon pedig a magasságállító csavarok helyét kellett megcsinálni
házi készítésű mini korongcsiszoló
a végleges formázás előtt egy nagyjábóli beállítással ellenőrzöm, hogy megfelelő tartományok közé esnek-e az állítócsavarok pozíciói

formázás előtt a rút kiskacsa
alakul
valamiért azt gondoltam, hogy ettől a szűrőtől természetesebb lesz a fény ezen a képen, de ez nem nagyon sikerült...
megjelennek a pórusok a finomcsiszolással


hogy ne kelljen ferdén felhelyezni a hidat, a csont vájata is a húrok végpontjainak kompenzációs vonalát próbálja követni
híd készítés
na innen már jó a fény, és kész a híd
híd készítés
mutatós fa ez az ovangkol
híd készítés


híd készítés

végül a húrok pozícióinak kijelöléséhez kis mértékben bereszeltem a csontot
híd készítés
na most már nem tobzódok többet ezen a hídon, nézzük, mi van a hangszerrel

a húrtartó egyszerű, de nagyszerű megoldás
a húrtörési szög pont megfelelő
beállítás után


és a hangszer életnagyságban



Nagyon jó kis hangszert sikerült összehozni a felújítással. A gitár legnagyobb gyermekbetegségeit orvosoltam, így sokkal megbízhatóbbá vált. A kinézettel és a hangzással egyébként sem volt probléma, ezeken nem is változtattam. Összességében kaptunk egy jól működő hibridet, ami a Les Paulok hangzásvilágát fűszerezi meg az akusztikus test nyújtotta karakterrel úgy, hogy nem túl nagy a test, így a kényelmet sem kell feláldozni. Egy tömeggyártott hangszerből végül egy egyedi gitár készült.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése