2016. január 17., vasárnap

Lindberg jazzgitár lakkjavítások

Hoztak nekem egy korábban javított Lindberg jazzgitárt. Valószínűleg letört a feje, a nyaktőnél a nyaka, és a káva is egy helyen beszakadt. Jól hangzik, ugye? Valahogy megjavították, elég csúnyán, de meg kell hagyni, legalább stabilan. Jó volt a választott műgyanta, amivel dolgoztak, így nem kellett attól tartani, hogy újra eltörik valahol az anyag. A felülettel viszont nem foglalkoztak, ezért is hozták hozzám a hangszert, hogy próbáljam valahogy szalonképesebbé tenni a ragasztásokat. A régi lakkokon sok esetben az évek során hajszálrepedések jelennek meg, és nincs ez másképp ezzel a hangszerrel sem. A friss lakkal is lehet valami hasonló hatást elérni, ha a felületet hajszárítóval felmelegítjük, majd hirtelen valami lidocainhoz hasonló sprével lehűtjük. Én most csak arra vállalkoztam, hogy új festékkel és lakkal eltüntettem a javítások nyomait.

A gyakorlat az volt, hogy a javított felületeket lecsiszoltam, amíg mindenhol egy szintbe nem jöttek, majd a hézagokat műgyantával kitöltöttem. Finomcsiszolás után először fekete akrilfestéket, majd nitrolakkot használtam. A régi és az új lakkfelületek találkozásánál természetesen meglátszik a különbség, de a munkát így beszéltük meg, tökéletes hatás elérése érdekében a teljes hangszert újra kellett volna lakkozni.

a nyak "javítás"
A ragasztóban megmaradt ujjlenyomat alapján valami profi ügynökség talán még meg is tudná találni az elkövetőt.
oké, hogy egyben marad, de nem valami szép látvány


durva csiszolással a felületek összehozása

jó kis szilánkos törés lehetett ez
ahol nem volt meg az anyag, ott műgyantával pótoltam


lakkozáshoz előkészítve
a nyaktő, ahogy érkezett
durva csiszolás
kis hézag
műgyantával kitöltve

beszakadás a felső káván

a hangszer felbontása nélkül egy ilyen fabetéttel tudtam megoldani a problémát
műgyantával beragasztva
majd szintbe csiszolva

lakkozás előtt
lakkozás után
összecsiszolva
a nyakon is végeztem a lakkozással
felpolírozva


a régi és az új lakk találkozása

már nem látszanak a törésnyomok
sajnos a repedezett lakk miatt a káván lett a leglátványosabb a javítás


Sokan keresnek meg olyan munkákkal, hogy hangszerükön valamilyen sérülés retusálását oldjam meg. Ebből a bejegyzésből pontosan látszik, mire lehet számítani. Az új felület önmagában szép lesz, de a régivel való találkozásnál mindenképpen lesz egy csík. Ez a szintetikus lakkokra vonatkozik, a természetesek ilyen szempontból általában jobban kezelhetőek, a politúr például minden további nélkül felfrissíthető nagyobb felületeken.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése