Ez az írás a különböző saját bejegyzést nem kapó hangszerek javításainak hatodik csomagja, kis kitekintés arra, mi minden fordul meg nálam. Természetesen nem tudok, és nem is érdemes mindenről írni, éppen erre van ez a sorozat. A
fészbúk oldalomon is valami hasonló történik, csak ott minden nap egy kép.
Elsőként itt egy Epiphone Thunderbird, amin a bundokat síkoltam/profiloztam, és beállítottam a hangszert.
|
A vissza nem profilozott, egyenes bundfelszín nem tesz lehetővé teljesen pontos intonálást, így mindenképp kerülendő. A nagyobb zörgéseket ugyan meg lehet szüntetni egy sima síkolással, de a problémának ez csak részleges megoldása. |
|
nagyon metál |
|
beállítás után - a bundok felszíne újból ívelt |
|
Thunderbird három pontos tune-o-matic híd és húrtartó egyben |
Egy Washburn XB500 basszusgitáron a felvált fogólapot ragasztottam vissza a helyére, valamint szintén egy egyszerű beállítást végeztem. A híd babái sajnos elég rosszul vannak kitalálva, mert az állítócsavarok hajlamosak kilazulni, és ilyenkor zörögni kezd a hangszer. Ezt elkerülendő egy csepp lakkot csorgattam a csavarok mellé, illetve filccel tompítottam a rugók esetleges zörgéseit.
|
a fogólapfelválás feltérképezése |
|
elengedett a ragasztó |
|
de ezt orvosoltam |
|
az említett zajmentesítő tuning |
Járt nálam egy szép Shine márkájú vékony testű jazzgitár is, a hangja nem volt különösebben emlékezetes, de jól összerakott, szép hangszerről van szó.
|
kapott egy beállítást |
|
a húrokat és a lakkot meg kell óvni a sérüléstől |
|
Készen |
|
egyénivé teszi a szokásosnál szélesebb test, szerencsére nem kényelmetlen |
Egy barátom otthon újralakkozott egy stratocaster másolatot, ezt segítettem neki összerakni.
|
indulhat a kirakós |
|
természetesen azért sokkal több munka van egy ilyenben, mint ami képeken látszik, rengeteg igazítás, forrasztás, furatok puskázása és újrafúrása szükséges, amíg az alapvetően nem egymásnak szánt részekből gitár lesz. |
|
egyben |
Természetesen nem maradhat el a szokásos Jolana Tornado elektronika javítás sem, itt épp egy átalakított darabot változtattam vissza eredeti állapotúra egy gyűjtő kérésére. A módosítás, ami miatt a hangszer ilyen lett, egyébként teljesen indokolt volt, így sikerült kivenni a gitárból a legsérülékenyebb alkatrészt, a négyes kapcsolót. Nos a használhatóság szempontjából eléggé megkérdőjelezhető módon én ezt raktam vissza... Persze megvolt rá az okom, mégpedig, hogy ez volt a megbízás.
|
a három mikrokapcsoló helyett eredetileg egy négyes billenőkapcsoló van, ami kívülről ugyan jól néz ki, de nagyon könnyen meghibásodik |
|
egy modern koptatólapból lett rátoldva az eredeti Tornado lapra, ezt elég nehéz volt eltávolítani |
|
tisztességesen, műgyantával ragasztották az eredeti lapra - magam sem csináltam volna másként |
|
az egyik potméter sajnos használhatatlan volt, a képen látszik, hogy a középső szegecs elengedte magát |
|
és ha már nálam volt a hangszer, a szegélyhiányokat is pótoltam |
|
az elektronika eredeti állapotában |
|
szegély toldás |
|
retusálva |
|
sok minden várja itt még, hogy sorsa jobbra forduljon |
Volt aztán nálam egy egyszerű Cort klasszikus gitár beállításon
|
egyszerű, de használható tanulóhangszer |
És egy Yamaha Compass akusztikus gitár. A hidat egy kissé át kellett alakítani a tökéletes húrnyomás elérése érdekében, de szerencsére ezt még engedte az anyag. A hangszer hangja egyébként nem kiemelkedő, aminek oka elsősorban természetesen a rétegelt lemez rezonáns, ami inkább dekoratív, mint akuszikailag megfelelő. Viszont, mivel elektro-akusztikus hangszerről van szó, ez nem is biztos, hogy gátolja a használatot, mivel a piezos hangszedőnek amúgy is megvannak az átviteli korlátai.
|
a híd eredeti állapotában |
|
szétszedve - a tető pedig kimaszkolva, nehogy megsérüljön a lakk |
|
annak érdekében, hogy az alsónyereg magasságát eléggé csökkenteni lehessen, magának a hídnak az anyagából is le kellett dolgozni |
|
majd a tüskék lyukainál a megfelelő húrkilépést elősegítendő, az alsónyeregig vezető vájatokat reszeltem |
|
beállítva |
|
megfelelő törésmentes húrkilépés és húrtörési szög az alsónyergen |
|
mutatós hangszer |
A Jolana Marina basszusgitár párján, a könnyen félreérthető nevű Basora 1-esen itt szegélyeket pótoltam és javítottam, az elektronikát néztem át, valamint beállítottam a hangszert.
|
ennél a modellnél szerencsére mellőzték a drótrugós kapcsoló-megoldásokat |
|
egyszerű elektronika itt épp bemérés alatt |
|
a Jolanak szokásos réznyelves jack aljzata |
|
az egyik hangnyílásból hiányzott a szegély, amit egy másik donor hangszerből pótoltam |
|
a szegély beragasztása |
|
Tesla és Remix alkatrészek, a keleti blokk gyermekei |
|
a fejen is hiányzott egy darab szegély, ezt is pótolni kellett |
|
a fejszegély felragasztása |
|
és egy kis retusálás |
|
tetszetős hangszer |
Aztán járt nálam beállításon egy csodás Fender Jazzbass Deluxe, az általam eddig látott legszebb sztam iínben, és szuper a hangja is, csináls róla egy kis mintát, ami vonalból persze közel sem azt a dögösséget adja, amit egy profi cuccon, de ha már nálam volt, muszáj volt megpengetnem, akkor meg már fel is vettem.
|
csodás darab |
|
a színe pedig a nagy körömlakkos feleségemet is csodálatra késztette :) |
|
sok mindenben picit módosított ez a régebbi darabokhoz képest, kicsit más alakú csavarok, modernebb kulcsok, de az egész nagyon szépen összeáll. |
|
szép találkozása anyagoknak és színeknek |
Valakitől aztán postán kaptam egy számomra ismeretlen márkájú domború testű Telecaster másolatot, amin a gazdája a fogólapot akrillakkal feketére, a szerelékeket pedig fehérre fújta. A feladatom az lett volna, hogy síkoljam a bundokat, mondanom sem kell, a ráfújt lakk jó része lepergett a munka közben. Ha tehát a hangszereteket valamilyen más színűre szeretnétek lakkozni, kérlek vegyétek a fáradságot, hogy az adott felületet rendesen zsír/olaj mentesítsétek, valamint csiszoljátok is meg legalább acélgyapjúval. A szerelékeket pedig kérve kérlek, ne fújjátok le egy az egyben, mert heteken belül egyrészt le fog pattogzani a lakk, másrészt iszonyú ronda lesz. Hardvereket lehet bármikor cserélgetni, olyan sokat nem is kellhet ráfizetni, hogy ez indokolt legyen.
|
szerencsére a képen nem nagyon látszanak a részletek |
Egy Gibson Les Paul Juniorra új felsőnyerget készítettem, és természetesen beállítottam a hangszert. Ez is egy elég modern darab, az elektronikát például már nyomtatott áramkörrel oldották meg.
|
új generációs Gibson elektronika |
|
csont felsőnyereg |
|
a top nem a megszokott habos jávor, de egy ilyen egyszerűbb anyaghoz szerintem jó felületkezelést választottak |
|
a mahagóni test természetesen kötelező |
Volt nálam kínai cselló is, ami egyszerűen darabokra esett a silány ragasztás miatt, ezt próbáltam orvosolni.
|
nem nagyon volt olyan alkatrész, ami ne vált volna el valamitől |
|
a hátat nem is nagyon kellett bontani, egy kis ösztönzésre magától lejött |
|
a felsőtőkénél sem jobb a helyzet |
|
A tető anyaga tömör lucfenyő ugyan, de nem nagyon igyekeztek hozzá megfelelő darabokat válogatni. Az a sötét ott egy olyan korhadt rész, ami majdnem a tető teljes vastagságán átér. Ilyen szempontból persze azt is mondhatnánk, nagyon is jól választottak a munkások, hiszen így kívülről még éppenhogy nem látszik a hiba. |
|
enyv és PVAC maradványok mindenhol |
|
ezeket a lecsukáshoz persze eltávolítottam gőzöléssel |
|
A hát lecsukás előtt. Azt a két hatalmas pacát nem tudom hogy sikerülhetett összehozni a gyárban, talán a lakkozásnál jutott a hangszertestbe |
|
próbalecsukás |
|
Ez volt talán az eddigi legnehezebb hangszerlecsukásom, mivel minden mindenfelé vetemedett, a hangszer tisztességes megjavíttatására meg persze nem volt kerete a megrendelőnek. Feleségemmel közös erővel szuszakoltuk a helyére a nyaktövet, az alsótőkét és a káva különböző részeit... |
Itt egy Aria klasszikus gitár beállítás után, tisztességes tanulóhangszer.
Itt pedig egy Yamaha RBX öthúros masszív basszusgitár, amit végigtisztogattam, beállítottam. Készítettem hangfelvételt is, nem nagy szám, de íme:
|
a fogólapra is ráfért egy tisztítás |
|
meg a híd alkatrészeire is |
|
masszív babák teszik a dolgukat a rezgésátvitelben |
|
az izzadós kezűek problémája - a nedvességtől rozsdásodnak a hernyó- és koptatócsavarok - érdemes időről időre egy csepp olajat tenni rájuk, így sokkal kevésbé korrodálódnak |
|
ez a hangszer is szépen összeáll egy egésszé, mondjuk nekem gitárosként egy ilyen már hatalmas méret |
|
a fejforma és borítás is egyedi |
|
a híd pedig újra csillog |
A sok közül pedig itt egy példa egy elektronika bekötésére a nulláról. Vezetékezés, potméterek és kapcsolók beszerelése és összekötése.
|
eredetileg szimpla vezetékek |
|
az új alkatrészek |
|
a jel/zaj arány szempontjából sokkal előnyösebb árnyékolt vezetékekkel |
|
a hangszer pedig egy Squier Stratocaster |
Végezetül volt aztán rengeteg felsőnyereg készítés is, itt például párhuzamosan három Fender típusú basszusgitárhoz készült csont felsőnyereg, illetve egy Bacchus márkájú Jazzbass kópián változtattam meg a fogólap ívét szűkebbre.
|
felsőnyergek készülnek kisiparos nagyüzemben |
|
egy Squier, egy Cort és egy Bacchus nyakra |
|
hosszok levágva, vastagságra ledolgozva |
|
a Bacchus nyak rádiusz-átalakítása |
|
először gyaluval nagyolva |
|
majd folyamatos ellenőrzéssel csiszolással finomítva |
|
típus szerint rokonok |
|
bundnélküli hangszeren jóval alacsonyabbra kerülnek a vájatok |
|
Bacchus Jazzbass |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése