2016. május 23., hétfő

Javított hangszerek a teljesség igénye nélkül VI.

Ez az írás a különböző saját bejegyzést nem kapó hangszerek javításainak hatodik csomagja, kis kitekintés arra, mi minden fordul meg nálam. Természetesen nem tudok, és nem is érdemes mindenről írni, éppen erre van ez a sorozat. A fészbúk oldalomon is valami hasonló történik, csak ott minden nap egy kép.

Elsőként itt egy Epiphone Thunderbird, amin a bundokat síkoltam/profiloztam, és beállítottam a hangszert.


A vissza nem profilozott, egyenes bundfelszín nem tesz lehetővé teljesen pontos intonálást, így mindenképp kerülendő. A nagyobb zörgéseket ugyan meg lehet szüntetni egy sima síkolással, de a problémának ez csak részleges megoldása.
nagyon metál

beállítás után -  a bundok felszíne újból ívelt
Thunderbird három pontos tune-o-matic híd és húrtartó egyben
Egy Washburn XB500 basszusgitáron a felvált fogólapot ragasztottam vissza a helyére, valamint szintén egy egyszerű beállítást végeztem. A híd babái sajnos elég rosszul vannak kitalálva, mert az állítócsavarok hajlamosak kilazulni, és ilyenkor zörögni kezd a hangszer. Ezt elkerülendő egy csepp lakkot csorgattam a csavarok mellé, illetve filccel tompítottam a rugók esetleges zörgéseit.

a fogólapfelválás feltérképezése
elengedett a ragasztó
de ezt orvosoltam

az említett zajmentesítő tuning
Járt nálam egy szép Shine márkájú vékony testű jazzgitár is, a hangja nem volt különösebben emlékezetes, de jól összerakott, szép hangszerről van szó.

kapott egy beállítást
a húrokat és a lakkot meg kell óvni a sérüléstől
Készen
egyénivé teszi a szokásosnál szélesebb test, szerencsére nem kényelmetlen
Egy barátom otthon újralakkozott egy stratocaster másolatot, ezt segítettem neki összerakni.

indulhat a kirakós
természetesen azért sokkal több munka van egy ilyenben, mint ami képeken látszik, rengeteg igazítás, forrasztás, furatok puskázása és újrafúrása szükséges, amíg az alapvetően nem egymásnak szánt részekből gitár lesz.
egyben

Természetesen nem maradhat el a szokásos Jolana Tornado elektronika javítás sem, itt épp egy átalakított darabot változtattam vissza eredeti állapotúra egy gyűjtő kérésére. A módosítás, ami miatt a hangszer ilyen lett, egyébként teljesen indokolt volt, így sikerült kivenni a gitárból a legsérülékenyebb alkatrészt, a négyes kapcsolót. Nos a használhatóság szempontjából eléggé megkérdőjelezhető módon én ezt raktam vissza... Persze megvolt rá az okom, mégpedig, hogy ez volt a megbízás.

a három mikrokapcsoló helyett eredetileg egy négyes billenőkapcsoló van, ami kívülről ugyan jól néz ki, de nagyon könnyen meghibásodik
egy modern koptatólapból lett rátoldva az eredeti Tornado lapra, ezt elég nehéz volt eltávolítani
tisztességesen, műgyantával ragasztották az eredeti lapra - magam sem csináltam volna másként
az egyik potméter sajnos használhatatlan volt, a képen látszik, hogy a középső szegecs elengedte magát
és ha már nálam volt a hangszer, a szegélyhiányokat is pótoltam
az elektronika eredeti állapotában
szegély toldás
retusálva
sok minden várja itt még, hogy sorsa jobbra forduljon
Volt aztán nálam egy egyszerű Cort klasszikus gitár beállításon

egyszerű, de használható tanulóhangszer
És egy Yamaha Compass akusztikus gitár. A hidat egy kissé át kellett alakítani a tökéletes húrnyomás elérése érdekében, de szerencsére ezt még engedte az anyag. A hangszer hangja egyébként nem kiemelkedő, aminek oka elsősorban természetesen a rétegelt lemez rezonáns, ami inkább dekoratív, mint akuszikailag megfelelő. Viszont, mivel elektro-akusztikus hangszerről van szó, ez nem is biztos, hogy gátolja a használatot, mivel a piezos hangszedőnek amúgy is megvannak az átviteli korlátai.

a híd eredeti állapotában
szétszedve - a tető pedig kimaszkolva, nehogy megsérüljön a lakk
annak érdekében, hogy az alsónyereg magasságát eléggé csökkenteni lehessen, magának a hídnak az anyagából is le kellett dolgozni
majd a tüskék lyukainál a megfelelő húrkilépést elősegítendő, az alsónyeregig vezető vájatokat reszeltem

beállítva

megfelelő törésmentes húrkilépés és húrtörési szög az alsónyergen
mutatós hangszer

A Jolana Marina basszusgitár párján, a könnyen félreérthető nevű Basora 1-esen itt szegélyeket pótoltam és javítottam, az elektronikát néztem át, valamint beállítottam a hangszert.

ennél a modellnél szerencsére mellőzték a drótrugós kapcsoló-megoldásokat
egyszerű elektronika itt épp bemérés alatt
a Jolanak szokásos réznyelves jack aljzata
az egyik hangnyílásból hiányzott a szegély, amit egy másik donor hangszerből pótoltam
a szegély beragasztása
Tesla és Remix alkatrészek, a keleti blokk gyermekei
a fejen is hiányzott egy darab szegély, ezt is pótolni kellett
a fejszegély felragasztása
és egy kis retusálás
tetszetős hangszer


Aztán járt nálam beállításon egy csodás Fender Jazzbass Deluxe, az általam eddig látott legszebb sztam iínben, és szuper a hangja is, csináls róla egy kis mintát, ami vonalból persze közel sem azt a dögösséget adja, amit egy profi cuccon, de ha már nálam volt, muszáj volt megpengetnem, akkor meg már fel is vettem.

csodás darab
a színe pedig a nagy körömlakkos feleségemet is csodálatra késztette :)
sok mindenben picit módosított ez a régebbi darabokhoz képest, kicsit más alakú csavarok, modernebb kulcsok, de az egész nagyon szépen összeáll.
szép találkozása anyagoknak és színeknek

Valakitől aztán postán kaptam egy számomra ismeretlen márkájú domború testű Telecaster másolatot, amin a gazdája a fogólapot akrillakkal feketére, a szerelékeket pedig fehérre fújta. A feladatom az lett volna, hogy síkoljam a bundokat, mondanom sem kell, a ráfújt lakk jó része lepergett a munka közben. Ha tehát a hangszereteket valamilyen más színűre szeretnétek lakkozni, kérlek vegyétek a fáradságot, hogy az adott felületet rendesen zsír/olaj mentesítsétek, valamint csiszoljátok is meg legalább acélgyapjúval. A szerelékeket pedig kérve kérlek, ne fújjátok le egy az egyben, mert heteken belül egyrészt le fog pattogzani a lakk, másrészt iszonyú ronda lesz. Hardvereket lehet bármikor cserélgetni, olyan sokat nem is kellhet ráfizetni, hogy ez indokolt legyen.

szerencsére a képen nem nagyon látszanak a részletek
Egy Gibson Les Paul Juniorra új felsőnyerget készítettem, és természetesen beállítottam a hangszert. Ez is egy elég modern darab, az elektronikát például már nyomtatott áramkörrel oldották meg.

új generációs Gibson elektronika
csont felsőnyereg

a top nem a megszokott habos jávor, de egy ilyen egyszerűbb anyaghoz szerintem jó felületkezelést választottak

a mahagóni test természetesen kötelező
Volt nálam kínai cselló is, ami egyszerűen darabokra esett a silány ragasztás miatt, ezt próbáltam orvosolni.

nem nagyon volt olyan alkatrész, ami ne vált volna el valamitől

a hátat nem is nagyon kellett bontani, egy kis ösztönzésre magától lejött
a felsőtőkénél sem jobb a helyzet
A tető anyaga tömör lucfenyő ugyan, de nem nagyon igyekeztek hozzá megfelelő darabokat válogatni. Az a sötét ott egy olyan korhadt rész, ami majdnem a tető teljes vastagságán átér. Ilyen szempontból persze azt is mondhatnánk, nagyon is jól választottak a munkások, hiszen így kívülről még éppenhogy nem látszik a hiba.
enyv és PVAC maradványok mindenhol
ezeket a lecsukáshoz persze eltávolítottam gőzöléssel
A hát lecsukás előtt. Azt a két hatalmas pacát nem tudom hogy sikerülhetett összehozni a gyárban, talán a lakkozásnál jutott a hangszertestbe
próbalecsukás
Ez volt talán az eddigi legnehezebb hangszerlecsukásom, mivel minden mindenfelé vetemedett, a hangszer tisztességes megjavíttatására meg persze nem volt kerete a megrendelőnek. Feleségemmel közös erővel szuszakoltuk a helyére a nyaktövet, az alsótőkét és a káva különböző részeit...
Itt egy Aria klasszikus gitár beállítás után, tisztességes tanulóhangszer.


Itt pedig egy Yamaha RBX öthúros masszív basszusgitár, amit végigtisztogattam, beállítottam. Készítettem hangfelvételt is, nem nagy szám, de íme:



a fogólapra is ráfért egy tisztítás
meg a híd alkatrészeire is
masszív babák teszik a dolgukat a rezgésátvitelben
az izzadós kezűek problémája - a nedvességtől rozsdásodnak a hernyó- és koptatócsavarok - érdemes időről időre egy csepp olajat tenni rájuk, így sokkal kevésbé korrodálódnak
ez a hangszer is szépen összeáll egy egésszé, mondjuk nekem gitárosként egy ilyen már hatalmas méret

a fejforma és borítás is egyedi
a híd pedig újra csillog
A sok közül pedig itt egy példa egy elektronika bekötésére a nulláról. Vezetékezés, potméterek és kapcsolók beszerelése és összekötése.

eredetileg szimpla vezetékek

az új alkatrészek
a jel/zaj arány szempontjából sokkal előnyösebb árnyékolt vezetékekkel
a hangszer pedig egy Squier Stratocaster

Végezetül volt aztán rengeteg felsőnyereg készítés is, itt például párhuzamosan három Fender típusú basszusgitárhoz készült csont felsőnyereg, illetve egy Bacchus márkájú Jazzbass kópián változtattam meg a fogólap ívét szűkebbre.

felsőnyergek készülnek kisiparos nagyüzemben
egy Squier, egy Cort és egy Bacchus nyakra
hosszok levágva, vastagságra ledolgozva
a Bacchus nyak rádiusz-átalakítása
először gyaluval nagyolva
majd folyamatos ellenőrzéssel csiszolással finomítva

típus szerint rokonok

bundnélküli hangszeren jóval alacsonyabbra kerülnek a vájatok
Bacchus Jazzbass


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése