2014. április 29., kedd

Vendég: Zsombor és az intarziás koptató

A mai bejegyzés igazán rendhagyó lesz, olyannyira, hogy nem is én készítettem. Zsombor gitárját még én hoztam rendbe annak idején, pontosabban szólva javítottam egy gitárt, ami aztán nála kötött ki. Mivel elégedetlen volt a gyári koptatóval, készített hozzá egy sajátot és ezt elhozta hozzám, hogy felragasszam. Ez megtörtént, és mivel mindketten érdemesnek találjuk az új alkatrészt a bemutatásra, most Zsomboré a szó:

"Sziasztok!

Hollay-Horváth Zsombor vagyok és ez egy vendégposzt (kösziMészi! :).
A képek minőségéért előre is elnézést kérek, telefonnal, félfényben készültek, és még forgácsdarabjaim sincsenek :(
Történt egy pár hónapja, hogy kitaláltam, hogy csinálok egy szép fakoptatót a gitáromra a csúnya gyári műanyag helyett. Van egy régi-kedvenc életfa-motívumom, azt vettem alapul. Nyomtattam belőle egy pár méretet, nem tudtam hirtelen, hogy pontosan mekkora fog kelleni, majd fogtam a régi koptatót és körberajzoltam egy darab mahagóni-furnérra.

A régi koptatólap és az új anyag
Apámnál egy órát válogattam a furnérokat, kisebb idegbajt okozva a jóöregnek
Felskicceltem, hogy mekkora lesz az akkora

Amennyire csak lehetett, körbevágtam a nyomatot és enyves papírszalaggal ragasztottam fel a furnérra - ezt később vízzel le lehet majd mosni róla szinte maradéktalanul, viszont amíg száraz, hihetetlen erővel tartja a fát.

Itt még feladhattam volna
Csendélet faragókéssel
Milliméterről milliméterre.
Nagyon jó móka az intarzia, ha nem géppel csinálod... Ami egyébként van otthon (apám műhelyében), de mivel őrült vagyok és végtelen szabadidőm van (egyik igaz, a másik hamis, mindenki döntsön belátása szerint), ezért letört éleket vágtam, amit géppel nem lehet (vagy még nem láttam olyat...). A lényeg, hogy bármilyen acél csorbul annyit 10 centi vágás után, hogy újra kell élezni. Mire erre rájöttem, vért izzadtam, de onnan már könnyen ment.

Kint van a közepe, már csak a neheze van hátra
A szemfülesek észrevehetik, hogy itt már van a minta alatt is ragasztószalag... igen, két intarzia készült, az elsőt feladtam, mert összetört a minta és nem tudtam megmenteni. Szóval, mielőtt nekiállsz az intarziának, a fa mindkét oldalát told fel enyves ragasztószalaggal, majd arra tedd a mintát. A dolog hátránya, hogy nem látod pontosan, hogy hova akarod tenni, de ez szinte mindegy... légy ügyes :)

Átütött mintát terveztem, ismét egy kis válogatás. Ez egy körtegyökér
Méretek. Bal felül a csomó, ami végül az átütött részbe került
Erre ragasztottuk fel az intarziát. Egy jótanács: ha gyökérfurnérral dolgozol, akkor előtte jó alaposan nedvesítsd be, mert a benne lévő egyenetlenségek nem simulnak ki simán, hanem inkább összetörnek. Vihették volna az egész intarziát, de szerencsére az megmaradt, a sötét törésvonal pedig örök emlék marad, hogy vizezzek. :)
A ragasztásról magáról nincsenek képeim, azt a fantáziátokra bízom, amúgy nem egy összetett művelet, két rétegeltlemez között ragadt a dolog.
Az egésznek a hátára felkerült még egy jávorlap is, ez merevíti ki a dolgot, meg segített a mahagóni-körtegyökér csodát egyenesíteni is, elég szép C-betű volt benne.

A mosás
Még nedvesen
Csak ez után tudtam meg, hogy minden apró darab a helyén maradt-e, mennyire folyt ki a ragasztó, mit kell esetleg még pluszba javítani. Ami a durva volt, hogy ezt az egészet még meg kellett csiszolni... nem bíztam benne, hogy minden apróság megmarad, de megmaradtak. A maradék ragasztót lekapargattam, lecsiszoltam a felületet, jóapám lakkozta nekem, majd Mészi ragasztotta fel a gitárra.

És a gitáron így néz ki:



[Nehéz egy lakásban semleges hátteret találni - Mészi]
[Arra a foltra pedig talán emlékeznek, akik szokták olvasgatni a blogot - Mészi]
És ha ismerős a hangszer, az azért lehet, mert Mészi támasztotta fel
http://hangszerelem.blogspot.hu/2013/01/epiphone-csak-szokasos.html

Ebből lehetne előtte-utána képet is csinálni, de nem fogok :)"

Na hát visszavéve a szót, először is köszönöm Zsombor a munkádat, hogy nem is akárhogyan gazdagítottad a blogot! Másodszor annyi hozzáfűznivalóm van még a történethez, hogy ha valaki hasonló hangszer tuning - terveket dédelget, bátran forduljon eme bejegyzés szerzőjéhez, az alábbi ímélcímen:

hbotondzs@gmail.com

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése