A gyűjteményes javításjegyzékem ötödik részéhez érkeztünk, amiben olyan hangszerekre vethettek egy pillantást, amikről nem fog önálló bejegyzés születni. Ha a fészbúk oldalamon keresgéltek, akkor a képek között sok itt mutatott darabbal találkozhattok még.
Elsőnek itt egy bolgár Kremona gamba alakú basszusgitár, amin az elektronikát tisztítottam, javítottam, így készítettem pár képet az amúgy belül meglepően tiszta potméterekről is.
|
itt azért volt rendesen mit kitakarítani |
|
nem egy bonyolult bekötés, két hangerő, egy közös tónus |
|
poti |
|
1 MegaOhmosok azt hiszem |
|
azt hittem belülről is csúnyák lesznek, de nagyon szép tiszta belső, és kellő mennyiségű kenőanyag fogadott |
|
a csúszópálya egy kicsit megkopott, de ezen segítettem |
|
a képen a középső láb csúszóérintkezőjét láthatjuk |
|
Így néz ki egyben a hangszer. Közben még épp költözködtünk Budaörsre |
A következő egy szászrégeni Hora hegedű, amibe új lelket faragtam, lábat vágtam rá, és beállítottam.
|
Lélek készül. Itt még hasáb alakban |
|
majd a szükséges kör keresztmetszettel |
|
felhúrozva, beállítva |
|
új lábbal |
Egy Hermsdorf markneukircheni elektromos bőgő is járt nálam, itt a fejet kellett ragasztgatni, valamint egy húrlábat készíteni a hangszerhez. Hiányosan került hozzám (nem volt benne hangszedő), így az elektromos hangját nem ismertem meg, de tekintélyt parancsoló darab.
|
fej javítások |
|
laminált nyak és fej |
|
új láb készül ovangkolból |
|
alakul a keresztmetszet |
|
a fogólapot is vissza kellett ragasztani egy részen |
|
díszítés készül a lábra |
|
már a körvonal is majdnem végleges |
|
húrvezető vájatok bereszelve |
|
és megfelelő húrmagassághoz alakítva |
|
Egészben. Alig fért bele a képbe |
|
a test fenyő, celluloid oldalszegéllyel |
Volt aztán még hegedű rendberakás, ez itt épp egy kis háromnegyedes román hangszer.
|
fogólap lehúzás - érdekes lenne egyszer megtartani egy ilyen izgalmasabb fogólap mintáját ahelyett, hogy lefesteném feketére, de vonós körökben általában a hagyományok az erősebbek. |
|
újból fekete színben |
|
kulcsok befaragása a vadiúj és méregdrága kulcshegyezőmmel |
|
olcsó, de dekoratív kulcsok, remélhetőleg sokáig teszik majd a dolgukat |
|
új láb |
|
kicsit felfrissítettem a lakkot is |
|
a hangszer ebben a fatokban érkezett, ami kissé koporsóra emlékeztet, de szép míves darab |
A következő "klasszikus gitár" talán az eddigi legrosszabb hangszer, amivel valaha találkoztam. A nyak vadonatújan egy hullámvasút volt, minden alkatrész vág, az illesztések pontatlanok, stb. Senkinek nem javaslom, a márkaneve amúgy Romania, de ez a "hangszer" olyan rossz, hogy ezen nincs kedvem viccelődni.
|
félig beütött éles végű bundok, és valami beazonosíthatatlan trutymó a fogólapon |
|
megsíkoltam, közben más hangszereket is - a különbség, hogy azoknál volt értelme, ennél nem nagyon |
|
így legalább már nem vág a bundok vége |
|
az alsónyerget ennyivel kellett megtoldani síkolás után (!), hogy egyáltalán csörgés nélkül játszható legyen az első nyolc fekvés. Így persze állati kényelmetlen lett. |
|
Az álló hangszer az, "készen". A legszomorúbb, hogy legtöbbször tanulók jutnak ilyen hangszernek látszó tárgyakhoz, és ez sajnos azonnal el is veheti a kedvüket a gitározástól. |
Jöjjön most egy ellenpélda, szintén viszonylag alacsony kategória, de teljesen játszható, tisztességes hangú klasszikus gitár ez a Höfner hangszer. Itt alsónyerget cseréltem, és beállítotást végeztem.
|
Höfner klasszikus gitár |
|
egy új rózsafa alsónyereg, és a húrtörési szög még éppen megfelel |
Egy Jolana Kolorra nulladik bund helyett készítettem felsőnyerget rétegezett műanyagból.
|
nem mindenki szereti a nulladik bundot, pláne ha ilyen a kidolgozása |
|
Nem szabvány méretű műanyag felsőnyereg koptatóanyagból. Azóta szerencsére erre már van egy sokkal jobb alternatívám. |
|
helyén |
A Cremona (ez a csehszlovák gyártó) többnyire felejthető kategóriás tanulógitárjainál az egyik leggyakoribb probléma a híd részleges vagy teljes felválása. Egy ilyet orvosoltam.
|
először eltávolítottam a lakkmaradványokat a híd alól |
|
majd a híd talpát szabályosítottam, és nagyjából sík ragasztási felületet képeztem. Sajnos, ahogy az első képen is látszik a maszkolószalag alatt, a lakk már a híd felválásakor megsérült, ezt utólag retusálni kellett. |
|
a híd visszaragasztása belülről megfelelő szorítólappal ellentartva a nyomásnak |
|
készen a hangszer |
|
furnér hát |
Egy Levin fantázianevű stratocaster másolatban az elektronikát tettem rendbe. Azért mondom, hogy fantázianevű, mert semmi köze az eredeti, egyébként nagyszerű klasszikus gitárokat is gyártó svéd céghez.
|
az alkatrészek meg stílusosan egy promod szatyorban jöttek hozzá |
|
legozás a darabokkal |
|
egy meglehetősen egyedi ötállású kapcsoló |
|
ez akár valami házi készítésű darab is lehetne, a nyomtatott áramköri érintkezők helyett vaskos fémpapucsok adják az érintkezést, ezek pedig eléggé korrodáltak lettek, ezért kellett szétszednem a szerkezetet |
|
az érintkező rézlemez |
|
és az érintkező tappancsok tisztítás előtt |
|
és után |
|
eredetileg árnyékolatlan vezetékeket használtak |
|
ezeket a lehető legrövidebb árnyékoltakra cseréltem |
|
a test matt fekete lakkja kifejezetten szépen kopott meg |
|
kamu Levin logo |
|
Stílusos azért |
|
a tremolot kiékeltem |
|
a lepukkant összhatás részeképp a hangszer gazdájának kérésére lecsiszoltam a fejről a Levin feliratot |
Elég sok elektronikai munka is kerül hozzám, itt épp egy Orfeus elektromos gitárt állítottam vissza eredeti bekötésűre.
|
alátét válogatás |
|
ezzel a típussal ekkor találkoztam először |
Itt pedig egy kis utazógitárt tettem valamelyest rendbe, új kulcsfejeket készítettem hozzá, pótoltam az elveszett tüskéket, valamint beállítottam, amennyire lehetett.
|
hiányos kulcskészlet |
|
alapanyag az új kulcsfejhez - marhacsont |
|
minta |
|
lyuk a tengelynek |
|
formázva |
|
színezve, öregítve |
|
két tüske volt meg a hatból, a maradékot én készítettem el |
|
rózsafa hengerek |
|
majd fúróba fogva leesztergáltam a felesleget |
|
a fejbe a pötty berakást kagylóból készítettem |
|
így teljes a készlet |
|
az új kulcsfej felragasztásánál (én műgyantával csináltam) figyelni kell rá, hogy a furat megfelelő méretű legyen, különben könnyen szétrepedhet a csont |
|
régimódi díszes híd |
|
XVIII. századot idéző forma |
Egy Moni szegedi elektromos gitárhoz készítettem híd alkatrészt fából. Ezt a típust a Jolana Marinákon, Alfákon láthatjuk, a húrok kis bereszelt bunddarabokon nyugszanak, amik a menzúra irányában mozgathatóak, így állítható be a kompenzálás.
|
Kaptam egy mintadarabot, az új alapanyaga jó kemény ovangkol. Erre szükség is van, mivel az eredeti a húrok nyomása alatt jelentősen meggörbült, így megváltoztatva a húrozat ívét. |
|
körvonal és a bunddarabok vágatai |
|
a lecsapások és furatok is lemásolva, színre pácolva |
|
mellette már az új bunddarabok |
Végezetül itt egy pár kép egy Jolana Onyxról, amiben az elektronikát néztem át. Ez a típus a Diamant sík testű kistestvére.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése