2016. április 3., vasárnap

Javított hangszerek a teljesség igénye nélkül V.

A gyűjteményes javításjegyzékem ötödik részéhez érkeztünk, amiben olyan hangszerekre vethettek egy pillantást, amikről nem fog önálló bejegyzés születni. Ha a fészbúk oldalamon keresgéltek, akkor a képek között sok itt mutatott darabbal találkozhattok még.

Elsőnek itt egy bolgár Kremona gamba alakú basszusgitár, amin az elektronikát tisztítottam, javítottam, így készítettem pár képet az amúgy belül meglepően tiszta potméterekről is.


itt azért volt rendesen mit kitakarítani

nem egy bonyolult bekötés, két hangerő, egy közös tónus

poti
1 MegaOhmosok azt hiszem
azt hittem belülről is csúnyák lesznek, de nagyon szép tiszta belső, és kellő mennyiségű kenőanyag fogadott
a csúszópálya egy kicsit megkopott, de ezen segítettem
a képen a középső láb csúszóérintkezőjét láthatjuk
Így néz ki egyben a hangszer. Közben még épp költözködtünk Budaörsre
A következő egy szászrégeni Hora hegedű, amibe új lelket faragtam, lábat vágtam rá, és beállítottam.


Lélek készül. Itt még hasáb alakban
majd a szükséges kör keresztmetszettel
felhúrozva, beállítva

új lábbal
Egy Hermsdorf markneukircheni elektromos bőgő is járt nálam, itt a fejet kellett ragasztgatni, valamint egy húrlábat készíteni a hangszerhez. Hiányosan került hozzám (nem volt benne hangszedő), így az elektromos hangját nem ismertem meg, de tekintélyt parancsoló darab.

fej javítások
laminált nyak és fej
új láb készül ovangkolból
alakul a keresztmetszet
a fogólapot is vissza kellett ragasztani egy részen
díszítés készül a lábra
már a körvonal is majdnem végleges
húrvezető vájatok bereszelve
és megfelelő húrmagassághoz alakítva



Egészben. Alig fért bele a képbe
a test fenyő, celluloid oldalszegéllyel
Volt aztán még hegedű rendberakás, ez itt épp egy kis háromnegyedes román hangszer.


fogólap lehúzás - érdekes lenne egyszer megtartani egy ilyen izgalmasabb fogólap mintáját ahelyett, hogy lefesteném feketére, de vonós körökben általában a hagyományok az erősebbek.
újból fekete színben
kulcsok befaragása a vadiúj és méregdrága kulcshegyezőmmel
olcsó, de dekoratív kulcsok, remélhetőleg sokáig teszik majd a dolgukat
új láb

kicsit felfrissítettem a lakkot is
a hangszer ebben a fatokban érkezett, ami kissé koporsóra emlékeztet, de szép míves darab
A következő "klasszikus gitár" talán az eddigi legrosszabb hangszer, amivel valaha találkoztam. A nyak vadonatújan egy hullámvasút volt, minden alkatrész vág, az illesztések pontatlanok, stb. Senkinek nem javaslom, a márkaneve amúgy Romania, de ez a "hangszer" olyan rossz, hogy ezen nincs kedvem viccelődni.

félig beütött éles végű bundok, és valami beazonosíthatatlan trutymó a fogólapon
megsíkoltam, közben más hangszereket is -  a különbség, hogy azoknál volt értelme, ennél nem nagyon
így legalább már nem vág a bundok vége
az alsónyerget ennyivel kellett megtoldani síkolás után (!), hogy egyáltalán csörgés nélkül játszható legyen az első nyolc fekvés. Így persze állati kényelmetlen lett.
Az álló hangszer az, "készen". A legszomorúbb, hogy legtöbbször tanulók jutnak ilyen hangszernek látszó tárgyakhoz, és ez sajnos azonnal el is veheti a kedvüket a gitározástól.

Jöjjön most egy ellenpélda, szintén viszonylag alacsony kategória, de teljesen játszható, tisztességes hangú klasszikus gitár ez a Höfner hangszer. Itt alsónyerget cseréltem, és beállítotást végeztem.

Höfner klasszikus gitár
egy új rózsafa alsónyereg, és a húrtörési szög még éppen megfelel

Egy Jolana Kolorra nulladik bund helyett készítettem felsőnyerget rétegezett műanyagból.

nem mindenki szereti a nulladik bundot, pláne ha ilyen a kidolgozása
Nem szabvány méretű műanyag felsőnyereg koptatóanyagból. Azóta szerencsére erre már van egy sokkal jobb alternatívám.
helyén
A Cremona (ez a csehszlovák gyártó) többnyire felejthető kategóriás tanulógitárjainál az egyik leggyakoribb probléma a híd részleges vagy teljes felválása. Egy ilyet orvosoltam.


először eltávolítottam a lakkmaradványokat a híd alól

majd a híd talpát szabályosítottam, és nagyjából sík ragasztási felületet képeztem. Sajnos, ahogy az első képen is látszik a maszkolószalag alatt, a lakk már a híd felválásakor megsérült, ezt utólag retusálni kellett.
a híd visszaragasztása belülről megfelelő szorítólappal ellentartva a nyomásnak
készen a hangszer
furnér hát
Egy Levin fantázianevű stratocaster másolatban az elektronikát tettem rendbe. Azért mondom, hogy fantázianevű, mert semmi köze az eredeti, egyébként nagyszerű klasszikus gitárokat is gyártó svéd céghez.


az alkatrészek meg stílusosan egy promod szatyorban jöttek hozzá
legozás a darabokkal
egy meglehetősen egyedi ötállású kapcsoló
ez akár valami házi készítésű darab is lehetne, a nyomtatott áramköri érintkezők helyett vaskos fémpapucsok adják az érintkezést, ezek pedig eléggé korrodáltak lettek, ezért kellett szétszednem a szerkezetet
az érintkező rézlemez
és az érintkező tappancsok tisztítás előtt
és után
eredetileg árnyékolatlan vezetékeket használtak
ezeket a lehető legrövidebb árnyékoltakra cseréltem
a test matt fekete lakkja kifejezetten szépen kopott meg
kamu Levin logo
Stílusos azért
a tremolot kiékeltem

a lepukkant összhatás részeképp a hangszer gazdájának kérésére lecsiszoltam a fejről a Levin feliratot

Elég sok elektronikai munka is kerül hozzám, itt épp egy Orfeus elektromos gitárt állítottam vissza eredeti bekötésűre.

alátét válogatás
ezzel a típussal ekkor találkoztam először

Itt pedig egy kis utazógitárt tettem valamelyest rendbe, új kulcsfejeket készítettem hozzá, pótoltam az elveszett tüskéket, valamint beállítottam, amennyire lehetett.

hiányos kulcskészlet
alapanyag az új kulcsfejhez - marhacsont
minta
lyuk a tengelynek

formázva
színezve, öregítve
két tüske volt meg a hatból, a maradékot én készítettem el
rózsafa hengerek
majd fúróba fogva leesztergáltam a felesleget

a fejbe a pötty berakást kagylóból készítettem

így teljes a készlet


az új kulcsfej felragasztásánál (én műgyantával csináltam) figyelni kell rá, hogy a furat megfelelő méretű legyen, különben könnyen szétrepedhet a csont
régimódi díszes híd

XVIII. századot idéző forma
Egy Moni szegedi elektromos gitárhoz készítettem híd alkatrészt fából. Ezt a típust a Jolana Marinákon, Alfákon láthatjuk, a húrok kis bereszelt bunddarabokon nyugszanak, amik a menzúra irányában mozgathatóak, így állítható be a kompenzálás.

Kaptam egy mintadarabot, az új alapanyaga jó kemény ovangkol. Erre szükség is van, mivel az eredeti a húrok nyomása alatt jelentősen meggörbült, így megváltoztatva a húrozat ívét.

körvonal és a bunddarabok vágatai
a lecsapások és furatok is lemásolva, színre pácolva
mellette már az új bunddarabok
Végezetül itt egy pár kép egy Jolana Onyxról, amiben az elektronikát néztem át. Ez a típus a Diamant sík testű kistestvére.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése